Blå lera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uffeman
    Användare
    • februari 2004
    • 234

    Blå lera

    Jag var ute idag och plockade blålera som jag ska rulla till små bollar och sedan placera under växterna som gödning.
    Har hört att man ska även köpa flytande järntillskott och droppa på varje lerboll och sedan låta torka.
    fråga:
    - Är järntillskottet verkligen nödvändigt med tanke på att lera i sig har mycket hög järnhalt ?


  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Leran har redan alldeles för hög järnhalt. Om du skall "kompletera" den med något så är det kalium, det kan du få via kaliumsulfat.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Uffeman
      Användare
      • februari 2004
      • 234

      #3
      citat:

      Jag var ute idag och plockade blålera som jag ska rulla till små bollar och sedan placera under växterna som gödning.
      - Är det någon som vet om man behöver bränna dessa lerbollar innan man använder dom eller räcker det med lufttorkning innan dom åker i spa't ?


      - Någon som provat att göra egna lerkulor och har några bra/dåliga erfarenheter ?




      Kommentar

      • Peter_F
        Användare
        • januari 2004
        • 172

        #4
        Du ska inte bränna leran. Då får du små terracottakulor som aldrig löses upp. Samma effekt som en kruka.

        Har inte gjort egna men dock provat JBLs. Tänk på att om du har för vana att möblera om växterna ofta, så får du med leran upp i vattnet. Dimman lägger sig ganska snart på växter m.m. + att det kommer ut mängder med näring i vattnet. Algerna gillar sånt.

        Lycka till med krukmakeriet
        "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

        Kommentar

        Arbetssätt...