BTN till Rio 400?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mary
    Användare
    • mars 2004
    • 16

    BTN till Rio 400?

    Hej!
    Jag har ett Juwel Panorama 200 nu med en BTN-bakgrund men vill nu byta ut mitt kar till ett Rio 400 istället. Kan dock inte tänka mig att vara utan en snygg bakgrund men kan inte hitta någonstans att det finns en passande till Rio 400. Har ju en Rocky-Juwel nu men det verkar inte som den finns i större än den jag har.
    Har jag missat något, eller är det så att det inte finns passande bakgrunder till Rio 400?

    Mvh Mary
  • Centurion
    Användare
    • oktober 2003
    • 210

    #2
    Nej jag har tyvärr också fått uppfattningen att det konstigt nog inte finns färdiga btn till rio400...
    ...men jag kan ha fel
    http://www.adelgren.se/akvarium/

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      Har själv ett Rio 400, och skulle inte rekomendera att sätta in btn... det blir ju inget kvar av djupet ju! Med bara 50 cm djup så blir det ju inte mycket kvar.
      Anders L

      Kommentar

      • salo
        Användare
        • april 2002
        • 314

        #4
        Jag genomförde nyligen just detta projekt, satte i en Tanganyika 150*50 som pallades upp på 5 cm frigolit i botten som skars efter bakgrundens konturer. Blev jättebra! Man ska ju ändå inte fylla det upp till kanten.

        Det är lite extra jobb just för RIO som ju har två tvärstag, jag behövde även ta ur lite för ena lysröret samt ute i ändarna för att få in plastramen som tvärstagen sitter i. Men efter lite pillande och en del svordomar så blev det som dagt alldeles utomordentligt. Visst kan man tycka att det tar upp för mycket plats men det tycker jag det är värt.

        /Jonas
        540 (180x60x50) under uppbyggnad
        30L Nano under planering
        Drömmer om ett Nanorev

        Kommentar

        • onkyo
          Användare
          • december 2003
          • 18

          #5
          salo,

          Du har alltså plockat ur plastbaljan där pump, värmare sitter?

          /C
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=131500

          Kommentar

          • salo
            Användare
            • april 2002
            • 314

            #6
            onkyo,

            svar ja, det blev till att ta fram verktygen (en vanlig brödkniv visade sig funka bäst för mig) och börja såga. Gick bra utan repor. Men man får ta det lite lugnt.

            Alternativet är att istället såga ut bakgrunden för "plastbaljan" men då tycker jag att syftet med en BTN försvinner lite.

            /Jonas
            540 (180x60x50) under uppbyggnad
            30L Nano under planering
            Drömmer om ett Nanorev

            Kommentar

            • Mary
              Användare
              • mars 2004
              • 16

              #7
              Hej!
              Tack för att ni tog er tid att svara!
              Funderar nu istället på att kanske skaffa ett akvarium där BTN-bakgrunderna passar bättre...Känns nästan viktigare att jag kan ha en sådan bakgrund än vilket akvarie. Vill ha akvarie+bänk i bok men de olika varianter jag hittat passar inte med bakgrunderna, någon som har ett bra förslag? Runt 400 liter.
              Bakgrunderna är antingen 150*50 eller 160*60. Jag vet ju att man kan skära och fixa till dem själv men det vill jag helst slippa.
              Jag tycket det är lite märkligt att de specialdesignade bakgrunderna för Juwelakvarium inte finns till just Rio 400. Det borde vara fler än jag som vill ha det.
              Tack igen för era svar
              /Mary

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                citat:Funderar nu istället på att kanske skaffa ett akvarium där BTN-bakgrunderna passar bättre...Känns nästan viktigare att jag kan ha en sådan bakgrund än vilket akvarie.
                Eller vänat till sommaren/hösten då ryktet säger att det kommer en helt ny BTN-bakgrund som kommer att passa i de flesta akvarier.
                Ciklidhälsningar
                Kjell

                Kommentar

                • Centurion
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 210

                  #9
                  Mary, kolla in detta kanske:

                  Kommer från grossisten:
                  http://www.adelgren.se/akvarium/

                  Kommentar

                  • salo
                    Användare
                    • april 2002
                    • 314

                    #10
                    Så här blev det i mitt kar (RIO 400)(fluvalen är borttagen nu, satt i någon vecka för att sprida bakterier, kortet är taget dagen efter fyllning) Ska i med lite mer sten också, sam byta utblåsslangen till något diskretare än EHEIM-grön (som för övrigt blev illgrön när den kom ner i vattnet)



                    /J
                    540 (180x60x50) under uppbyggnad
                    30L Nano under planering
                    Drömmer om ett Nanorev

                    Kommentar

                    • Galen

                      #11
                      Hej Mary
                      Jag har satt bakgrunder i två st 400L rio
                      Bakgrunden är gjort av glasfiber och ser väldigt naturtrogen ut tycker jag
                      bakgrunden bygger ca 2-10 cm
                      som både nackdel och fördel så är den ca 7cm för låg så man får palla upp den på något.
                      Tex. la jag en filter matta under hela bakgrunden och sen satte jag ett pumphuvud bakom bakgrunden så jag fick ett gigantiskt filtersystem längs hela botten av akvariet.

                      kommer att finnas bilder på det hela på denna adress:


                      håller på att uppdatera sidan nu medans jag skriver detta inlägg.
                      Mvh Christer

                      Kommentar

                      • Mary
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 16

                        #12
                        Hej igen!
                        Vad tror ni om att jag använder den bakgrunden jag har nu, Rocky 120 cm och sätter en C-modul i mitten? Rocky till Panorama är ju tvådelad och kanske kan man sätta en modul mellan de båda stora delarna?
                        Tror ni att det kommer att se konstigt ut med de mellanrum som blir eller vad?
                        Mvh Mary

                        Kommentar

                        Arbetssätt...