Vattenpass och raka kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Vattenpass och raka kar?

    Jag har nu stått i kanske en timma och försökt få en ställning för 2st 540 liters rakt, men ICKE! Det skiljer inte mycket, men alltid lite någostans. Hur noga kan det vara om man sklall köra 2cm friggo under?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Om det skiljer mer en 2mm per burk och långsida så skulle jag inte fylla dom hemma iaf.Skär ribbor på 7cm och lägg dom med 7cm mellanrum så går det ju enklare o kolla hur det ligger mot så att säga.Det ska tydligen vara bättre har jag hört men inte provat själv ännu.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Vart enda ett av mina 20 kar i mitt fiskrum står så sneda åt olika håll att det skiljer på 1-3 cm på samtliga. Värsta grejen jag har är ett 540 som är 60cm högt och gjort i 6mm tjockt glas som lutar 3 cm åt ena långsidan. Nu har jag har visserligen bara kört mitt rum i ett år så man vet ju inte vad som kan hända. Jag rekomenderar såklart ingen att vara så slarvig som jag men jag tror inte att man behöver vara överpetig, särskilt inte med brunn i golvet.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Laesk
        Användare
        • februari 2004
        • 2447

        #4
        Men zaphi då, är inte golvet rakt i din nya lokal? :p

        En gång när jag körde totalrengöring i mitt gamla 222kar så ställde jag upp karets ena kortsida på 2st 5cm:ers stenar. För att få lite lutning på det så jag kunde suga ut de sista cm:arna vatten med slang, När det var gjort så glömde jag ta bort de 2 stenarna, så de va drygt 5cm lutning på hela skiten.
        Å jag började lägga ner sanden + sten + växter + pump å allt i karet, sedan fyllde jag på med vatten. Sedan när ytan började nå aluminiumramen där uppe så såg allt lite snett ut , jag fick panik! Så jag sög ut så mkt vatten så jag kunde lyfta upp karet och ta bort stenarna , allt gick bra, som tur var!

        Så några få millimeters lutning är nog ingen fara kära du
        Lennart "Laesk" Axelsson
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

        With CANON you can!

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Hehe sköna exempel =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Ville bara säga att jag fyllde båda karen idag och ställningen höll och likaså karen. Det blev även förvånansvärt rakt, vattenlinjen skilde bara 2mm eller så på 150cm. Så nu simmar där trewavasae mc/ob och msobo gold undo point.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Pjotr
              Användare
              • april 2002
              • 129

              #7
              Zaphi: Kom med lite bilder på nya rummet!
              mvh Pjotr

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=130722
              http://www.cardomain.com/ride/690250

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Det är långt ifrån klart, men det kommer komma bilder och sajt, det lovar jag.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Vannar
                  Användare
                  • april 2002
                  • 339

                  #9
                  2mm gør ingenting... det kan luta ganska mycket men det ær ju inte snygg med en lutande vattenyta.

                  Då ær det viktigare med skjuvningen, att den inte blir før kraftig då kan det sluta illa... detta ær dock svårt att korrigera på en hemmabyggd ramp, men det brukar vara ganska bra oftast :-)
                  / Jonas Vannar

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Jonas, förklara gärna lite mer om hur man kan undvika det etc...
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Vannar
                      Användare
                      • april 2002
                      • 339

                      #11
                      Hmm om man har ett alukar på en alustællning så stæller man in det såhær:

                      anvænder vattenpass å skruvar på dom fyra ytterføtterna så att det står rakt i alla riktningar.


                      Sedan så ska man lyfta i hørnen å kænna så att det ær lika tungt i alla hørnen, lite svårt att førklara, men man vill inte att det ær några skjuvkrafter (alltså vridningar som kommer av att bænken ær oljæmn) som kan ge knepiga krafter i akvariet som det inte ær byggt før.

                      Sedan skruvar man ner alla føtterna och ær færdig.

                      Har man hemmabyggd bænk får man hoppas att detta inte ær något problem och det ær det ju inte oftast om man anvænder en fet skiva och eller frigolit.
                      / Jonas Vannar

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        #12
                        Största problemet är om karet "vrider" sig (Ex bakre högra och främre vänstra hörnet står högre). Då är risken för läckage störst. Att det sedan lutar några mm hit eller dit spelar ingen större roll. Bara det inte blir några "vrid"krafter i glaset.
                        Har praktiskt erfarenhet av detta, karet sprack i bottnen! Fick ett 1,5 m brett vattenfall, när 375 l vatten rann ut.
                        Ställer man karet på en frigolitskiva så kommer denna att ta en del av ojämnheterna.
                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        Arbetssätt...