Prickar i fenorna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    Prickar i fenorna

    Hej

    Jag har ett akvarium med en tuppkamshona med yngel, och har sett ett tag att honan går och stryker sig mot botten rätt ofta. Nu har jag även sett att vissa av ynglen har rätt stora, vita prickar i fenorna. Det ser lite stort ut för att vara vita prick, men å andra sidan är ju inte ynglen särskilt stora. Men det syns inget på honan. Men hon går som sagt och skrubbar sig rätt ofta. Kan det vara vita prick? Undrar i så fall var det skulle komma i från.

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • Gäst

    #2
    Hej!

    Jag hade "vita prick" för lite sedan och det liksom kom från ingenstans, en del tror det kan ha med vattenbytet att göra som vi gjorde ett par dagar innan och de då kanske fick ngn typ av förkylning om vattnet kanske blev aningen för kyligt än det vi brukar ha i, vi köpte också en ny fiskart till karet fast dock var det ju nästan 2 veckor innan detta uppkom hos mig, men flertalet tror inte det berodde på tillökningen av fisk då det isåfall borde ha kommit redan efter några dagar sade de åt mig.
    Jag åkte till min handlare och fick rådet då att börja med "EXIT" (85Kr - dropparna räcker till 2000 liter vatten) och efter redan andra dagen (skulle droppa i 3 dagar i rad med medlet) så var det mkt mindre med prickar på mina fiskar och dag 3 var allting borta.......

    Hoppas du får reda på vad det är och att du får bukt med det.

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 638

      #3
      Hej

      Det lustiga är att det inte syns nå´t på honan, även om hon går och skrapar sig mot botten. Och se´n brukar inte yngel tåla mediciner tror jag.

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Hej igen!

        Honan bör väl snart få prickar hon med isåfall om det nu är vita-pricksjukan du har fått, men hör med en akvariehandlare om det tycker jag om inte ngn annan här kan hjälpa dig, jag fick höra att det kan var mkt dödligt om det inte avhjälps i rätt tid.
        Jag har tyvärr ingen aning om hur bra/dåligt yngel klarar av mediciner.


        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #5
          yngel klarar iallafall en del mediciner bra, jag hadde sajica-yngel i flera omgångar när jag medicinerade mot prick, aqua furan mot interna parasiter och anti-mask medel mot camanallus (blodmask).
          fish r friend

          Kommentar

          Arbetssätt...