Discusfoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nille_Pe
    Användare
    • september 2002
    • 121

    #16
    Kaj: En undring bara; Ca är det kalcium?

    /Nille
    //Nille

    Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
    www.vaaf.se

    Kommentar

    • Kalle

      #17
      citat:
      --------------------------------------------------------------------------------


      Det finns parasiter som inte gillar vitlök. Har du det i hela tiden blir de imuna mot det.

      --------------------------------------------------------------------------------



      Mrsonk köper inte detta. Vad baserar du det på???


      Jag har använt vitlök i fodret länge och väl till diskus. Har inte haft en parasit i magen på fiskarna. Inte som jag har märkt i alla fall. Jag vet också att de flesta i min "diksuskrets" gör också med gott resultat.

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #18
        Vilka mängder vitlök talar ni om? Är det en klyfta per kilo mix eller 1 lök? Skall själv göra min första diskusanpassade räkmix i dagarna och har väl tänkt ha räkor, fisk, oxhjärta och ärtor.

        Tony Englund

        Kommentar

        • Mrsonk
          Användare
          • december 2002
          • 233

          #19
          Men discusen har inget behov av vitlök i kosten.
          Var på ett föredrag med Martin Lindell förra veckan och han menade att parasiterna vänjer sig vid salt och vitlök mm om man har i det hela tiden. Som att bakterier som blir resistenta mot penicilin.
          Detta är väl mest kvalificerade gissningar men det ligger mycket i det.
          Och eftersom discusen inte behöver varken salt eller vitlök så är det väl dumt att chansa, Då kan man ju ha antibiotika och andra mediciner i fodret också.

          Men som vanligt är det ju så att alla har sin uppfattning av vad som är rätt och fel, men ändå så funkar bägge metoder.
          Oscar Cederqvist
          -----------------

          Kommentar

          • Mats
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 804

            #20
            Hej.
            Diskus har ej behov av oxhjärta heller,det är ej naturligt om man skall vara ärlig.
            MVH Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #21
              Frågan är ju inte vem som har rätt eller fel. För mig handlar det mest om att hitta rätt. Jag menar det skrivs mycket uppfattningar på forumet men det hänvisas sällan till ”källan” för dessa åsikter, så man kan värdera själv.

              Sen när det gäller vitlök läste jag för många år sedan en studie som menade att i vitlök fanns ett PC närbesläktat ämne. Men för att motsvara en PC kur behövde man äta 300 kg.
              Vidare för att immunitet skall uppstå så måste man ju veta mekanismen bakom parasit konta vitlök.
              Typ man använder ju vitlöks olja som myggmedel och inte blir myggen immuna mot vitlök av det.
              Och att man skulle bli immun mot salt köper jag inte.

              Sen klart behöver diskusen inte salt, oxhjärta, tetra diskuspellets eller annat köpefoder i sin naturliga miljö. Men de behöver de näringsämnen de är byggda av och i det begränsade utrymme vi ger dem så ar det upp till oss att ge dem det. Sen utsätter vi dem oftast för en miljö som de inte är rustade för. Och då är det väl upp till oss att fixa det så optimalt som möjligt.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #22
                Ingen som kan svara på min fråga om mängden vitlök?

                Vad tror ni om att byta ut ärtorna mot bönor då? Ärtor innehåller ca 24% protein medan bönor innehåller ca 32%, och det är väl proteinet man är ute efter när man tillsätter oxhjärta?

                Källa: http://www.livsmedelssverige.org/liv...baljvaxter.htm

                Tony Englund

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2294

                  #23
                  Hej Tony. Jag använder mig av kinesisk vitlök som är mildare. Tar en hel till 1,5 kg mix. Har ej testat bönor utan jag kör paprika o spenat.
                  Lite andra mixer finns här.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • Nille_Pe
                    Användare
                    • september 2002
                    • 121

                    #24
                    Jag hade i 2 vitlökar till ca 1,5 kg mix. Det luktade då vitlök ganska rejält om vattnet, särskilt när jag böt och "sög upp" vattnet med slang. Efter det brukar jag ta 2-3 klyftor per mix (1,5 kg)

                    /Nille
                    //Nille

                    Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
                    www.vaaf.se

                    Kommentar

                    • Kalle

                      #25
                      Tjabadup

                      Helt klart ligger det något i der som Kajp säger. Det som funkar för mig kanske inte funkar för andra. Det gäller att finna sitt eget sett på saker och ting, då tex foder. Hurvida parasiter kan bli resistenta mot vitlök är fråga i sig. Mängden vit lök spm jag använder i diskus forder bruka vara ca 4-6 klyftor till ett halvt stort oxhjärta. Men som sagt var, det gäller att hitta sitt sätt.

                      Kommentar

                      • salar
                        Användare
                        • juni 2002
                        • 227

                        #26
                        Vitlök! Äter de maten med vitlök? Kräsna små rackare som behöver tillvänjning på ett nytt foder. Spottar annars när de inte är tillräckligt hungriga. Äter helst det de är vana vid de kräsmagade små liven (läs svinen).
                        Rent akvarium så bör inga parasiter finnas mer än när man köpte fiskarna.

                        Gäller vuxna Diskus, små kastar sig över nästan allt foder.


                        Gott om space!

























                        SALAR

                        Kommentar

                        Arbetssätt...