Ventilation i lysramp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Arvid
    Användare
    • maj 2002
    • 60

    Ventilation i lysramp?

    Har i min stora burk en heltäckande lysramp (tillverkat i plywood) med (2x58w, 4x40w lysrör samt 3x150w halogen). Detta innebär självfallet att temperaturen blir därefter.

    Har någon prövat att ventilera sin lysramp? Ex med att installera fläkt?

    några alternativ ifrån typ Clas Ohlson, vad tros?
    __________________________________________________ ________

    artikelnummer: 32-610, 230 volt AC, 169,00 kr
    Fläkt Effekt 30 W/0,125 A. Luftflöde 2,40 m3/min. Varvtal 2800 r/min. Ljudnivå 43 dA). Storlek 120x120x38 mm. Vikt 0,55 kg.
    __________________________________________________ _______

    artikelnummer: 32-347, 12 volt DC, 198,00 kr
    Fläkt. Effekt 6 W/0,5 A. Luftflöde 3 m3/min. Storlek 119x119x38 mm. Vikt 0,27 kg.
    __________________________________________________ _______
    Med vänliga hälsningar Arvid Nyström

    350 liters växtkar.
  • Mattias Nilsson
    Användare
    • april 2002
    • 467

    #2
    har inte tittat på fläktarna du föreslår, men vanliga datorfläktor brukar vara utmärkt för ändamålet, tysta och billiga. Denna typ av fläkt brukar användas till saltkar där man ofta har samma typ av belysning. Tänk oxå på att dunstningen i karet kommer att öka, även om den redan borde ligga ganska högt i ditt kar(?). Annars om nån sida av rampen är öppen funkar det oxå utmärkt att sätta en vanlig bordsfläkt så den blåser över ytan, det kan hålla nere tempen åtminstone 3-4grader.
    Mvh
    Mattias

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

    Kommentar

    • Arvid
      Användare
      • maj 2002
      • 60

      #3
      Ok Mattias

      Tackar för tipset, har dock inte mycket dunstning idag, max 5 liter per vecka, vattnet brukar hamna i rampen (som är lackbehandlad) och sedan droppa ned under natten. All elektronik är väl inkapslad så risken för kortslutning är mycket låg, men får jag ner tempen 3 grader så är det värt med lite avdunstning.

      Någon som är hemma på elektronik och vet om jag behöver någon typ av transformator och i sådant fall vad för någon till ovanstående fläktar?
      Med vänliga hälsningar Arvid Nyström

      350 liters växtkar.

      Kommentar

      • k0mpis

        #4
        Har Haft samma problem i min hemmbyggda ljusramp.
        Sågade hål i locket, sprang ned till grovsop rummet och meka loss
        en dator fläkt och skruvade fast denna.
        Har kört den på 12V, men då går den på fullvarv
        och väsnas en hel del.
        Slaktade här om dan en mobil laddare (ericsson)
        och koppla till fläkten och har sedan dess gått
        på lågvarv (ljud löst går även på natten).
        Men fullt tillräckligtför att hålla locket "dropp fritt".

        Kommentar

        • Peter_F
          Användare
          • januari 2004
          • 172

          #5
          Hade samma problem. Även om jag från början borrade hål i baksidan med ett dosborr (10cm diameter) Monterade en 5 cm PC-fläkt som blåser in luft i ett hål. Har lyckats sänka temp med 4 grader. Hade fläkten på utsug innan men det var inte lika effektivt. Mitt kar är på 300.

          (4 drosslar värmer 300 liter till 28 grader.)
          "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

          Kommentar

          • Jeza

            #6
            Det finns ju fläktar till pc som är så gott som ljudlösa även när de går på fulla varv. Kolla på exempelvis www.gtek.se

            Sen skulle jag nog vilja hävda att det bästa sättet att kyla en ramp på borde vara insug i den ena änden och utblås i den andra.
            (lät ju f*n lite snuskigt det där.. hehe)

            [o o] <-- den principen ungefär, beroende på hur stor ramp man har

            Kommentar

            • fiend
              Användare
              • september 2003
              • 272

              #7
              För mig så är det nästan givet med datorfläktar. Billiga och relativt ljudlösa (om man väljer en oftast dyrare variant)

              Funderationerna för mig är snarare hur jag ska strömförsörja dem.
              En adapter eller nåt för att få ned 220V till 12V till fläktarna.
              De lite dyrare fläktarna (tex Enermax) har variabla motstånd så man kan ställa hastigheten (och då också ljudnivån) till fläktarna.

              För mig så är det aktuellt med en fläkt som drar in luft från ena kortsidan på akvariet och pumpar ut det på andra sidan

              Mvh Fredrik
              http://www.fiend.nu - min egen sida
              http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

              Kommentar

              • Vannar
                Användare
                • april 2002
                • 339

                #8
                Kør med en billig acomvandlare, ofta har man ju ett gæng nætagg och annat liggande som man ændå inte anvænder... att køra på lite lægre spænning før att få ner varvtalet var en smart ide som jag inte tænkt på!
                / Jonas Vannar

                Kommentar

                Arbetssätt...