Hjälp! Nyfödda C. Sajica

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HDahlberg
    Användare
    • februari 2004
    • 92

    Hjälp! Nyfödda C. Sajica

    Hej!

    Vårt C. Sajica par har fått yngel. Nu försvarar dem familjen och har trängt ihop övriga fiskar i ett hörn (176 l hörnakvarium). Hur länge kommer dem att försvara och kommer dem att klara av att försvara sina yngel nattetid? Skall man och i så fall när flyttar man ynglen till yngelakvarium.

    Med vänlig undring

    Hasse
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Det kommer inte att vara något problem för dem att försvara sina yngel. Inte ett enda kommer att försvinna. I 176 liter är det dock troligt att alla andra fiskar måste avlägsnas (lite beroende på vilka det är, men faktiskt bara lite). Något som är säkert är att när de väl lyckats med denna kullen så kommer de att starta med nästa. Det tar aldrig slut. Från och med nu kommer det att se ut som det gör nu i karet tills att du separerar paret.

    Personligen tycker jag att ett 176 liters hörn kar med enbart ett ståtligt sajicapar och massor av yngel är ett både vackert och intressant akvarium. Stor skönhet och riktigt stort underhållningsvärde.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #3
      jag måste bara få hålla med Fredrik till 100%
      fish r friend

      Kommentar

      • HDahlberg
        Användare
        • februari 2004
        • 92

        #4
        Tack för svaren!

        30 kardinaltetror, 3 black molly och 2 otocinlus har just nu blivit vräkta om jag förstår era svar. :-))

        Håller med om att det är stor underhållning med huliganparet.

        Hasse

        Kommentar

        • HDahlberg
          Användare
          • februari 2004
          • 92

          #5
          Tar upp tråden igen!!

          Nu har vi bara ett yngel kvar, senast igår fanns det jättemånga. Paret var från början otroligt beskyddande om sin avkomma, vi blev tvungna att göra oss av med tetrorna och de andra fiskarna.
          Hanen började uppvakta honan på nytt nästan genast efter att ynglen kläckts. Men hon ville inte leka, utan gick till aggressivt försvar mot honom. Det var faktiskt honan som tog huvudansvaret för att vakta ynglen, hanen "hjälpte till" ibland.

          De fem Otocinclus som finns kvar karet verkar fungera bra där.
          Vi misstänker att framför allt hanen har ätit upp nästan hela kullen (ynglen var cirka 3 veckor gamla)! Brukar Sajicor göra så här?

          Kommentar

          • matt.is
            Användare
            • september 2003
            • 386

            #6
            Precis detta fick jag uppleva på mitt förra Sajicapar.
            Hade ca 15 ganska stora yngel, men när Sajicorna kom fram med nya yngel, så försvann de äldre på en dag.

            Får se vad som händer med mitt nuvarande par. De har tydligen lekt igen idag - än så länge vaktar de sina äldre yngel också, tiden får visa vad som sker när de nya svärmar ut.

            Kommentar

            • matt.is
              Användare
              • september 2003
              • 386

              #7
              Såg igår att honan börjat attackera några yngel - troligtvis kommer de försvinna om ett tag.

              Kommentar

              Arbetssätt...