Dags för bygge...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uffeman
    Användare
    • februari 2004
    • 234

    Dags för bygge...

    Efter att ha sökt på alla artiklar här om bygge av bänk
    så har jag bestämmt mig för en målad variant av lecablock till mitt
    540L.

    Kolla gärna på ritningen och kommentera:


    frågorna:

    - Skulle det kanske funka med en enklare konstruktion,
    alltså färre antal block ?

    - Behöver man lägga murbruk mellan lecablocken eller räcker det med att man staplar dom på varandra ?

    - Jag har parkettgolv i vardagsrummet, kan detta vara ett problem då den sammanlagda vikten kommer att uppgå till ~800Kg ?

    - Någon som har samlat några bra erfarenheter som jag kan ha nytta av innan jag tar på mig arbetshandskarna nu ?

    - Har någon några bilder på sina lecabänkar så man kan se resultatet ?


    ...tack på förhand....
  • Christer T

    #2
    Jag har egentligen ingen stor erfarenhet av att bygga bänk i Leca men spontant tycker jag du ska använda MDF board istället för bänkskiva.

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      1/ Jag har för mig att blocken är ca. 60 långa, och då räcker ett block från fram till bakkanten, tror det räcker med tre rader med stenar utan tvärstående. Ev. att de tvärstående skulle göra att det blir lite stabilare i sidled, men tror att det blir stabilt tillräckligt ändå.

      2/ Det skadar inte med cement emellan men lite överflödigt är det nog.

      3/ Det kan kanske se lite olika ut under parkettgolv, men har det inte sviktat förut är det nog lugnt. Ska man ha ett 540 på en parkett, är nog lecabänk väl så bra som vilken annan bänk som helst.

      4/ Måla stenarna först i någon trevlig färg, blir mycket trevligare än den betonggrå som de har från början. Något mellan stenarna och parketten är nog bra, så det inte blir märken i parketten av stenarna. Väg av bänken så du vet att den är rak och i våg innan du fyller karet med vatten och fyll gärna i etapper så att golvet hinner sätta sig och du hinner se om något händer med golvet. Förmodligen händer inget, men för säkerhets skull
      Är bänkskivan ytbehandlad, annars skall den skyddas mot vatten.

      Kommentar

      • Uffeman
        Användare
        • februari 2004
        • 234

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Christer C

        spontant tycker jag du ska använda MDF board istället för bänkskiva.
        -På grund av ?

        Kommentar

        • Buckshot
          Användare
          • april 2002
          • 244

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Lucifer

          Efter att ha sökt på alla artiklar här om bygge av bänk
          så har jag bestämmt mig för en målad variant av lecablock till mitt
          540L.

          Kolla gärna på ritningen och kommentera:


          frågorna:

          - Skulle det kanske funka med en enklare konstruktion,
          alltså färre antal block ?Jag tror inte det, jag har ju Leca under hela botten

          - Behöver man lägga murbruk mellan lecablocken eller räcker det med att man staplar dom på varandra ?Det räcker att stapla dom

          - Jag har parkettgolv i vardagsrummet, kan detta vara ett problem då den sammanlagda vikten kommer att uppgå till ~800Kg ? Jag har också parkettgolv så nej.

          - Någon som har samlat några bra erfarenheter som jag kan ha nytta av innan jag tar på mig arbetshandskarna nu ? Lecablocken är inte alltid lika höga så du kanke behöver bygga på med cement för att få dom lika.

          - Har någon några bilder på sina lecabänkar så man kan se resultatet ?


          ...tack på förhand....
          Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

          Kommentar

          • Christer T

            #6
            citat:citat:
            --------------------------------------------------------------------------------
            Ursprungligen skickat av Christer C

            spontant tycker jag du ska använda MDF board istället för bänkskiva.

            --------------------------------------------------------------------------------



            -På grund av ?
            På grund av att en bänkskiva oftast är en belagd spånskiva. Spånskivor är mjukare och vekare än en MDF board. Men du kasnke tänkt dig en bänkskiva i massivt trä? Det är säkert lika bra.

            Som sagt jag har inte byggt någon egen bänk sedan 1975 så jag är ingen expert på området. (Är dock hyfsat händig om jag får säga det själv. :-)) Jag hade valt en MDF board pga att allt man kan göra för att miska risken att få 500 liter vatten på golvet tycker jag är värt några kronor extra.

            Kommentar

            • Mattias Olsson
              Användare
              • september 2003
              • 328

              #7
              Här är en bild på ett akvarium som står på lekablock:

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • januari 2003
                • 2437

                #8
                de längsgående lecablocken är överflödiga.
                friggo under ramakvarium är onödigt.
                friggo under lecablocken = dålig ide, byt till en skiva mdf/marinplyfa.
                bänkskiva bytes mot marinplyfaskiva.
                fish r friend

                Kommentar

                • Uffeman
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 234

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av orm


                  friggo under ramakvarium är onödigt.

                  - Varför ? -Kan väl inte vara till någon nackdel om karet står på något mjukare material än direkt på skivan ?
                  Eller har det något med att Alu-kar ska fördela sin vikt endast genom alu-ramen ?

                  bänkskiva bytes mot marinplyfaskiva.
                  - Vad är marinplyfaskiva ???
                  Hade tänkt mig att besöka IKEA och leta upp en massiv bänkskiva av något material.

                  - Vad ska man behandla bänkskivan med som karet ska stå på ?
                  - Kanske klarlack ?

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • april 2002
                    • 880

                    #10
                    Jag har en bänk gjord i plywood, betsad och lackad i tre-fyra lager klarlack och det har funkat bra trots övervämning några gånger []
                    Snåla inte med lacken, utan ta gärna ett extra lager.

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 2437

                      #11
                      friggoskivan kommer pajja rätt fort när den ligger oskyddad på golvet. hellre då klippa till bitar av någon matta att ha under om man vill ha nått mjukt som skyddar.

                      kör man marinplyfa ser jag ingen anledning att lacka eller olja. en vanlig bänkskiva kan med fördel oljas eller klarlackas för att vara beständig mot väta.

                      marinplyfa får man uppsågat på närmsta brägård, det är fukt-skyddad plywood.
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • Karon
                        Användare
                        • april 2002
                        • 880

                        #12
                        Jo, marinplyfa är bra
                        Bänken jag har var dock inte behandlad när jag köpte den, och det syntes med önsvärd tydlighet vad det blev för konsekvenser med vattenspill, fanéren hade rest sig kraftigt.
                        Oljning som vattenskydd tror jag inte på för fem öre. Bra färg eller lack om skivan skall fuktskyddas är nog det jag skulle satsa på.
                        En bänkskiva (för köksbänkar) är väl okej bara man kan försegla ändarna. Tål dom vätan som blir som köksbänk tål dom nog att ligga under ett akvarium.
                        Nej, frigolit mellan lecan och och parketten är nog inte idealet, jag hade lite masonit liggande som jag tog, men något som är fastare än frigo är nog bra, tunn plywood kanske ?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...