vilka preparat mot bukvatten sot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    vilka preparat mot bukvatten sot

    fick reda på att det är olika reaktioner på bukvattensot. och vissa kanske här har läst att jag haft avfall på några livingstonii

    har läst frågor svar. men hittar inte vilken av alla produkterna som finns som är den bästa. så tips är mycket välkommet. ska till lokalen idag och det vore bra om jag kunde ta med mig medicin tills dess.
  • Hank
    Användare
    • april 2002
    • 1321

    #2
    Här kanske....

    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      #3
      Ett tips:
      En kombination av flagyl och någon medicin med nifurpironol(tex bioplast, aquamoor, aquafuran)
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #4
        Traditionellt så har det alltid ansetts att bukvattensot orsakas av flagellater och i så fall är det medicin som innehåller metronidazol (flagyl, emtrylvet) som är det effektiva. Det enda kommersiella preparat mot flagellater (vad jag vet) är Waterlife Octozin.

        En del använder Nifurpirinol-mediciner som Stefan skriver men detta är INTE verksamt mot flagellater. Lika fullt anser en del att också dessa mediciner fungerar. Så kanske är det inte flagellater som är problemet, men Metronidazol funkar ju också vilket motsäger detta.
        Nåväl jag har en del teorier - som jag tänkte skriva ihop en artikel om till Ciklidbladet någon gång framöver.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          "Bukvattensot orsakas av en flagelat och mot detta hjälper INTE vare sig Aqua Furan eller Fura Pond eller något annat medel som innehåller Nifurpirinol. Har denna medicin hjälpt har ni haft någon annan sjukdom. Mot flagellater fjälper mediciner som innehåller Metronidazol t.ex. Emtrylvet eller Flagyl. Vid vissa svåra fall som vid Tropheus-sjukan har jag använt en kombination av ovanstående eftersom medicininering med en medicin nedsätter fiskens motståndskraft också mot andra sjukdomar. Den andra medicinen har då använts för att motverka följdsjukdomar" står det här på frågor o svar

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #6
            oktozin blir det nog.

            Kommentar

            Arbetssätt...