Växter från sjö

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • collin
    Användare
    • april 2002
    • 27

    Växter från sjö

    Hej!

    Vågar jag ta växter och alger mm från en sjö och ha i akvariet, eller finns det risk att det kan skada fiskarna. Finns ju mycket alger som skulle kunna vara bra för malar t ex.

    Någon som provat som kan berätta?

    collin
    collin
  • Daniel
    Användare
    • april 2002
    • 156

    #2
    Det är nog inte att rekommendera !

    Tycker det inte är en bra anledning till att ta växter från en sjö bara för algernas skull, ja menar det finns ju bra foder o algtabletter att köpa i zooaffären.

    Växter som finns i en akvarieaffären är speciellt odlade o framtagna för akvariebruk ! Växter från sjön innehåller andra ämnen ,microorganimser, parsiter mm. Det finns växter som är ämnade åt akvariebruk hos din lokala fisk/zooaffär. Alger växer i akvariet så småningom.

    MVH
    Daniel

    Kommentar

    • Lars-Olof Arvids
      Användare
      • juli 2002
      • 14

      #3
      Hej Collin!
      I mitt jobb har jag hand om två akvarier som ska visa en frisk och en försurad sjö. Förra året, när vi satte upp akvarierna, försökte jag inreda det friska med gäddnate, igelknopp, notblomster och annat grönt jag hittade i sjöar och dammar. Dessa växter vissnade sakta men säkert ner och måste ersättas med nya. Ett par tynande näckrosplantor lever fortfarande, men den enda av sjöväxterna som växer någorlunda bra är hårslinga (Myriophullum alterniflorum). Däremot är det full fart på hornsärv (Ceratophyllum demersum) som jag tog från mina tropiska akvarier. Med detta vill jag inte ha sagt att det inte går att få svenska växter att trivas i akvarier, men om de har svårt för att ta sig i ett nerkylt akvarium (13-14 grader) bör det inte vara lättare i ett akvarium med tropisk värme.

      Olle

      Kommentar

      Arbetssätt...