Laga akvariebotten med plastskiva?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • steffo
    Användare
    • oktober 2003
    • 19

    Laga akvariebotten med plastskiva?

    Hej!

    Nu har jag grävt fram ett av våra gamla pensionerade akvarium, som av någon outgrundlig anledning aldrig hittade till soptippen. När jag väl tittade på det så kom jag på att det egentligen är ganska snyggt.

    Det är av den gamla modellen ramakvarium med rostfri ram och botten och har måtten 90*35*35 cm, vilket blir knappt 110 liter vatten. Skulle kunna funka till afrikanska snäcklekare eller sydamerikanska dvärgciklider eller nåt...

    Problemet är at botten hade börjat rosta och därmed släppa igenom fukt. Det går inte att limma i en glasskiva pga ojämn botten, då försvinner ju dessutom hela poängen med ett ej lika underlagskänsligt akvarium...

    Kan det gå att limma i en plastskiva? eller plexiglas?

    Jag har skurit ur rutorna, då ramen ändå ska fixas till och framrutan bytas pga repor.

    Tacksam för svar.
    //Steffo
    life's a bitch 'n then you die. so f**k the world 'n let's get high!
  • steffo
    Användare
    • oktober 2003
    • 19

    #2
    Någon?

    //Steffo
    life's a bitch 'n then you die. so f**k the world 'n let's get high!

    Kommentar

    • Niclas Larsson
      Användare
      • januari 2004
      • 546

      #3
      Det känns lite svårt att ge denna typ av råd
      dels för att man inte sett objektet i frågaoch dels för att man vill ju gärna inte vara medbrottsling till några smärre katastrofer...

      problemet i ditt fall verkar vara att botten har börjat rosta vilket i mitt tycke gör det svårt att limma dit något då metall övergår i rost sväller den vilket medför att lim eller silicon borde få svårt med vidhäftningen...


      Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Det borde ju gå med silicon och rikligt med det i fogarna med. alternativet är en glasskiva.
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • steffo
          Användare
          • oktober 2003
          • 19

          #5
          jag ska blästra av ehla burken för att rostskydda och lacka svart, misstänker att botten då blir ännu känsligare. problemet var delvis att det rostade in under siliconfogarna och därmed läckte vid ramen.

          idén är att på nytt silicona i rutorna och därefter limma i någon form av ny botten, frågan var mer i klarspråk, vilken typ av botten går att limma i.

          jag vågar nog inte lita på en glasskiva om jag inte ska spackla jämnt med silicon på hela botten, dvs dyrt.

          jag funderade väl på plexiglas och täta med rikliga mängder silicon mot sidorutorna.

          jag testkör självklart karet utomhus eller i badrummet några veckor innan det får "flytta in"

          //steffo
          life's a bitch 'n then you die. so f**k the world 'n let's get high!

          Kommentar

          • Kjell K
            Användare
            • april 2002
            • 128

            #6
            Min erfarenhet av plexiglas och silikon är inte upplyftande. Jag har aldrig lyckats få det att fästa bra.

            Jag skulle nog försöka med en glasskiva trots allt. Du har ju dessutom en passande glasskiva som du kan återanvända (framrutan). Vad sägs om att lägga någonting mellan glaset och bottnen för att jämna ut trycket? Cellplast eller ett liggunderlag skulle nog funka.

            Ett annat alternativ är att lägga ut ett rutnät med silikon och låta glaset flyta i det. Det är ju inte nödvändigt att helspackla bottnen med silikon.

            Kommentar

            • steffo
              Användare
              • oktober 2003
              • 19

              #7
              får väl testa nåt sånt... börjar fundera på om det egentligen är ekonomiskt försvarbart att renovera karet... *suck*

              //steffo
              life's a bitch 'n then you die. so f**k the world 'n let's get high!

              Kommentar

              • steffo
                Användare
                • oktober 2003
                • 19

                #8
                tack iaf för alla svar!
                life's a bitch 'n then you die. so f**k the world 'n let's get high!

                Kommentar

                • VäxaLätt
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 75

                  #9
                  Hej.
                  Om du vill ha plexi så kan du prova med Sika Flex. Icke giftigt samt fäster bra både på plexi samt glas. OBS limma inte det som kommer att utsättas för hög belastning dock då det inte tillnärmelsevis fäster lika bra som silikon på glas.

                  Annars om du ändå har blästrat ramen sä varför inte skaffa en tunn rostfri plåt och byta botten helt och hållet? om du inte besitter svets så kolla med någon Bilmek eller mekanisk verkstad. Dom brukar ta på sig denna typ av jobb mot att de får lite fikabidrag eller dyligt.

                  natti natt på er
                  Mvh Erik
                  http://www.umea.akvarieforening.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...