Tyst effektivt powerhead till 720...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    Användare
    • augusti 2003
    • 476

    Tyst effektivt powerhead till 720...

    HEJ!

    Drar nu igång ett 720:e och behöver all hjälp jag kan få med att välja powerhead.
    Det skall gå Sydamerika i och jag tänker mig en filterficka i varje bakhörn....

    Tips?

    Gärna tysta för det skall stå i vardagsrummet och hustrun... (ja, ni vet)

    [u]Mvh.
    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #2
    2st aquaclear 802r skulle väl duga. Dom är tysta som 17, men som med alla pumpar så kommer det mesta brummandet ifrån täckglasen..
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      Kan inte hålla med om att Aquaclear 802 är tysta,Mina låter en hel del,
      Men jag kan ha fått ett dåligt exemplar..

      Det beror på hur mycket pengar du vill lägga ut på pumparna dom billiga pumparn låter oftast mer än dom som kostar mera pengar,
      Har du lite mer pengar att lägga ut och värkligen vill ha det tyst så rekommenderar jag Tunze eller Eheim!

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        Användare
        • februari 2004
        • 1127

        #4
        Jag rekommenderar också aquaclear 802r. Jag har två stycken i mitt 720 och dom är tysta och har varit helt problemfria och är inte allt för dyra cirka 400kr/st.
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

        Kommentar

        • malawi_voodoo
          Användare
          • juli 2002
          • 790

          #5
          HeNkEdeh: din rotor kan vara paj, en ny kostar 80spänn.
          Jag har haft tur eftersom min är hel efter 6år =)
          /Glenn Wouda

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Aquabee UP3000 är supertyst, billigt och stabilt.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              Håller med Fredrik om Aquabee-modellerna..tysta och bra
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Ricard
                Användare
                • augusti 2003
                • 476

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

                Aquabee UP3000 är supertyst, billigt och stabilt.

                mvh,
                Hej på Er!

                Tacksam för bidragen som kommit in.

                AquaClear Powerhead 802 (1320l/h) - 398kr.
                Aquabee UP3000 (3000l/h) - 830kr.

                Stämmer dessa priser? Jag har tittat på www.guldfisken.se och www.akvarielagunen.se - finns det bättre allternativ?

                Om man tittar på de båda allternativen så har ju Aquabee en överlägsen kapacitet men om man räknar kr/pumpad l/h så skiljer det lite där Aquaclear är aningen billigare. Detta är iof marginellt - särskilt om man ser utifrån totalekonomin i detta projekt...

                Skall jag satsa på en Aquabee UP3000 på ena sidan och så länge köra 2252 i den andra filterfickan? Och sedan, när ekonomin har hämtat sig, plocka på en Aquabee UP3000 till, eller duger det med AquaClear Powerhead 802? (de har ju ungefär samma kapacitet som 2252)

                Sedan undrar jag: tänker jag fel eller är det inte så att jag i ett 720:e behöver en filterkammare i varje ända? Det är ju ändå 2 meter som partiklarna skall ta sig om man bara har ett..?

                Det var många tankar men ta dem en i taget [:p]


                [u]Mvh.

                ps. jag har aldrig sett en stråle som kör ut 3000l/h - blir det inte storm för mina A. heckelii mfl? ds.
                Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Nja...www.pwss.nu har pumparna för 700kr (Aquabee UP3000) resp 360kr (Aquaclear 802).



                  Om du har två filterkammare så behöver de inte vara så stora som om du enbart skall ha en...för att få bra filtreringskapacitet.

                  Kommentar

                  • malawi_voodoo
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 790

                    #10
                    det msåte vara bättre med två "små" pumpar än en monsterblåsare!
                    /Glenn Wouda

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1884

                      #11
                      Jag har ett 720 i vardagsrummet med enbart ett Aquabee UP3000 i ett stort filterfack och jag är väldigt nöjd med det. Jag har satt ett ordentligt strilrör på utblåset så att det blir en spridd ytrörelse i karet.

                      Jag har i nuläget 6 sycken Aquaclear powerheads varav vissa är riktigt gamla. De håller länge men kan komma att bli ganska ljudliga efter ett antal år. Det går ju visserligen oftast att åtgärda men kvalitén är absolut inte jämförbar med Aquabee och givetvis inte med Eheim. Det stora problemet jag har med mina Aquaclear är att deras effekt avtar väldigt snabbt i takt med att de blir smutsiga. Vi talar då om motstånd på grund av smuts i själva impellerkammaren, olika gångar och rör och även då filtermaterialet börjar ge lite motstånd. Difusor-funktionen är också väldigt besvärlig på Aquaclear-huvudena. Den ger alltid upp och man måste lirka en massa och byta slangar ofta för att det ska hålla tätt.

                      Aquabee är en näst intill exakt kopia av Eheim och verkar lika stabil tycker jag. Jag kör ett tiotal Eheim powerheads också och de brukar behöva en ordentlig "tandborstning" ca en gång om året.

                      Priserna du nämner låter korrekta.

                      mvh,
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        #12
                        Billiga pumpar köper du i Danmark. Fördelen är ju om du har vägarna förbi där för då slipper du den dyra frakten.

                        Aquabee är kanonfina pumpar. Tysta också.

                        Mail.ru — крупнейшая бесплатная почта, быстрый и удобный интерфейс, неограниченный объем ящика, надежная защита от спама и вирусов, мобильная версия и приложения для смартфонов. Также на Mail.ru: новости, поиск в интернете, игры, авто, спорт, знакомства, погода, работа


                        Mvh
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • fiend
                          Användare
                          • september 2003
                          • 272

                          #13
                          Jag har ett AquaClear 5000 (3800L/h) i mitt akvarium (720L) samt ett gammalt Eheim RF 1200 (1200L/H) från 1990.
                          Gjorde ett vattenbyte i akvariet igår och passade på att krama ur skiten som fanns i filtermattan som mitt AQ satt i.
                          JISSES vilken skillnad i flås det blev
                          Tror aldrig jag sett ett pumphuvud skotta så mkt vatten tidigare. Blev en rejäl skillnad
                          Så helt klart så går effekten (för mitt AQ 5000) ned kraftigt då filtret sätts igen.

                          Jag har nu planer på att bygga in mitt pumphuvud i en BTN-modul av nåt slag, för det ser inte så vackert ut som det är nu.
                          Vet inte hur gammalt mitt AQ är, men det låter tyvärr lite. Kan iofs bero på att den hänger på en ställning längs ena sidan på akvariet.

                          Nåväl, ville bara dela med mig av mina erfarenheter

                          Mvh Fredrik

                          http://www.fiend.nu - min egen sida
                          http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

                          Kommentar

                          • Ricard
                            Användare
                            • augusti 2003
                            • 476

                            #14
                            Hej hopp!

                            Tack alla...
                            Det man funderar på är ju detta med ljud samt effekt. Det får helt enkelt inte låta för mkt då det skall vara 2 och med placering i vardagsrummet...

                            Ngn annonserar en Oceanunner som trycker iväg 6500l vatten. Hur är dessa? Har du egna eller andras erfarenheter att berätta om? En kille skulle ha 700:- för en pump som gått ngn månad - verkar bra eller?

                            [u]Mvh.[)]
                            Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                            Kommentar

                            • Robin
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 4526

                              #15
                              Kanske känns lite i överkant för ett 720? Men jag skulle ha den till att byta vatten med
                              Mvh
                              Robin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...