Thorichthys aureus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snysop
    Användare
    • oktober 2002
    • 98

    Thorichthys aureus

    Hej!

    Någon som vet något om denna firre? Är de lätta att få tag i? Allt är av intresse. Har sökt på nätet och hittat en del info, men jag är nyfiken på vad ni här på forumet vet om dem.

    /Karin
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Det var "vanliga" för 10 år sedan men nu var det ett tag sedan jag såg dem. Utseendemässigt är de mer gracila än eldbuk och har mer guld i färgerna men mindre rött. Fenorna hos de jag sett är mer tydligt utdragna. Bilderna ger en rätt bra bild av hur de ser ut. Sedan kommer de från mellanamerika, så jag flyttar det här ämnet dit.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 638

      #3
      Hej

      Jag pratade med en kille som jobbar på Zoomässan i Kungsbacka, och han hade T. aureusyngel hemma, som han skulle ta till affären. Det borde vara dags snart, ska nog ringa och höra om de har fått in dem.

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Om du bor i STHLM's trakten...

        De hade några Thorichthys aureus eller Thorichthys helleri( minns inte vilken) inne på akvarieleasing här om dan. De kallade den nåt i stil med 'sällsynt eldbuk', men latinska namnet var utskrivet med.

        Kommentar

        Arbetssätt...