Dålig kvalitet på frysfoder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    Dålig kvalitet på frysfoder?

    Jag använder hemgjord räkmix som bas för mina fiskar, men jag ger också ett par olika sorters frysfoder som omväxling. Det jag hittat här i stockholm är mestadels frysfoder från Fina Fisken (de gula påsarna) och senaste året eller så har jag nästan uteslutande fått frysfoder som inte hanterats bra (det har 'freezer burn' & är delvis frystorkat, eller luktar illa, dvs har hunnit surna innan det frysts, eller har stora frostkristaller, dvs att det frysts om)...

    Ett exempel: Jag köpte i förra veckan fem påsar frysfoder: Gammarus, Vita Mygglarver, Svarta Mygglarver och Röda Mygglarver från Fina Fisken (firman som använder gula påsar), och en San Francisco Artemia från, öh, San Francisco Artemia.

    SFA'n var i perfekt skick - Artemian såg ut som om den dog bara nån minut sedan, det fanns ingen frost eller freezer burn i paketet utan paketet hade varit lufttätt, Artemian luktade ingenting etc. Helt invändningsfritt.

    SAMTLIGA Fina Fisken hade delvis torkat eller hade frost inuti paketet, dvs paketet var inte lufttätt. Särskilt gammarus är så torra att det ser ut som frystorkat foder, och flyter som kork. När jag tinade de svarta och de vita mygglarverna luktade de ammoniak, dvs de var sura, och av utseendet på larverna att döma hade de varit döda ett bra tag innan de frystes in (vita mygglarver blir ogenomskinliga några timmar efter döden; svarta mygglarver tappar formen - och så såg de ut).

    Ankommet foder är förstås inte bra för fisken, och när jag betalar 25 - 45 kronor per påse förväntar jag mig bra kvalitet. Det enda Fina Fisken paket som var i så pass bra form att jag tänker använda det till mina fiskar är de röda mygglarverna. De tre andra är bara att kasta.

    At SFA'n var i perfekt skick tycker jag tyder på att det är hos just Fina Fisken felet ligger - men jag kan ha fel. Nån annan som reagerat på kvaliteten hos frysfodret?

  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #2
    Jag köpte för en tid sedan ett par paket av deras mysis, maken till sörja har jag inte sett. Det blev istället soptunnan nästa för mysisen. Foder från fina fisken köper jag inte mer.
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #3
      ja Fina Fiskens kassa kvalite har diskuterats vid ett flertal tillfällen. Jag köper aldrig nånsin en produkt av dem igen.
      fish r friend

      Kommentar

      • Mattias Nilsson
        Användare
        • april 2002
        • 467

        #4
        kan bara instämma. Har från och till köpte en del av deras foder, oftast mysis, men de senaste förpackningarna har jag kastat.... Numera köpar inte jag heller Fina Fisken!
        Mvh
        Mattias

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Tack allesammans!
          Fan vad bra det är att få reda på sånt här, så man inte går och slänger ut mer pengar på skräp!

          Nu skall jag försöka få tag i FF's adress och klaga. De behöver få reda på att de bör 1) ta hand om fodret bättre innan de fryser det, 2) använda lufttäta påsar, och 3) kanske skaffa en frys med bättre effekt.

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Fina Fiskens cyklops har jag köpt flera gånger utan att se någon dåligt kvalitet. Likaså röda mygg. Däremot köpte jag senast igår oxhjärta från fina fisken (i brist på annat) och den luktar en aning knepigt.. Kan det vara så att transporterna påverkar innehållet mer negativt än Fina Fiskens hantering? Det är ju alltid lite känsligt att dundra på och klaga om problemet uppkommer utanför deras hantering.

            Jag har ingen erfarenhet av deras övriga sortiment, men som sagt, det jag köpt hittils har vart okej. Artemia från San Fransisco har jag fått i någon riktigt usel sändning, men det kan ju vara transporter..

            Tony Englund

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Jag har svårt att tro att det är transporterna, men allt är väl möjligt. Även om det skulle vara transporten är det ju bra om FF får reda på att de har problem med kvaliteten, så de kanske kan anlita en annan transportfirma.

              Kommentar

              • GoSatta
                Användare
                • februari 2003
                • 1686

                #8
                FF brukade ha helt okey kvalite förr men nu instämmer jag, skulle aldrig köpa fina fisken igen.
                /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                http://www.gosatta.org

                Kommentar

                • morphide
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 49

                  #9
                  Enda som går att använda är Fina Fiskens bosmider.

                  Men även dessa lider av samma problem.. Man ser direkt genom påsen om det är värt att köpa.

                  Någon som förresten vet vad man ska köpa som ersättare till Fina Fiskens bosmider ??? Om man nu inte får tag på några påsar som är okey..

                  /// morphide

                  Kommentar

                  • Torsten
                    NCS Medlem
                    • september 2002
                    • 647

                    #10
                    Jag håller mig till Åleds frysfoder. Bra kvalitét och mycket innehåll, fiskarna e som tokiga i det..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...