Snäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Gerhard
    Användare
    • februari 2004
    • 65

    Snäckor?

    Jag läste på Zoopet att man inte skulle ha saltvattenssnäckor till Calvus, jag undrar varför? Om man kokar och tvättar snäckan innan man stoppar i den i karet kan det väll inte vara några problem? Var kan man få tag på stora snäckskal som inte är ifrån saltvatten?
    720
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Så vitt jag vet finns det ingen anledning till att inte använda snäckor från saltvatten på grund av just saltvattnet. Man kan i väldigt sällsynta fall kombinera olämpliga snäckor med snäckskals eller grott-lekande ciklider med resultatet att dessa fastnar i dem. Det kan vara så att personen som på Zoopet har avrått dig från "saltvattenssnäckor" upplevt att just den snäckan han/hon presenterat för sitt exemplar, visat sig vara en fälla. Det har alltså inte med salt eller sött att göra utan med, för arten i fråga, okända former.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Mr.Gerhard
      Användare
      • februari 2004
      • 65

      #3
      Okej, någon som vet vad för någon slags snäcka som kan passa Calvusen?
      720

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Jag känner inte till någon snäcka som passar.

        A. calvus är inte huvudsakligen snäcklekande även om den givetvis godtar en snäcka som passar dess ändamål. Det är en grottlekare som föredrar grottor i vilka honan får plats men inte hanen men det finns många avvikelser från den regeln.

        Jag vet en person som har focuserat på just "calvus" och "A. comp"-odling som använder sig av en PVC-böj med ett lock. Han skaffar sig ett böjt rör i vilket han bedömer att hanen inte får plats. När larverna är kläckta så skrämmer man bort föräldrarna och tar upp "rörböjen". Sen är det bara att ta ev korken i ena änden och tömma ut yngel.

        Själv jobbar jag med flera lager av skiffer i mitt "Alto-kar". Det ser ut att funka även om det är svårt att få till ställen på vilka honan får vara i fred.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Ted
          Användare
          • november 2003
          • 157

          #5
          Jag hade förut ett A.Calvus par som lekte i en snäcka, se bilden på min zoon. Bilden på Calvusen är dålig men man skymtar snäckan som hanen vaktar i bakgrunden.
          Hanen fastnade sedan i den snäckan men det var för att det var små söndervittrade hål i botten där hans bukfenor fastnade så han inte kunde backa ut..
          Jag bröt isär snäckan och ersatte den med en hel och de fortsatte leka utan att fastna.


          Mvh Ted
          /Ted
          750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

          Kommentar

          • Matz Karlsén
            Användare
            • februari 2004
            • 1127

            #6
            Anledningen att man inte skall ha saltvattensnäckor i sötvatten är just att dom vittrar sönder. Det fick jag själv erfara för några år sedan då jag höll på med snäcklekare.
            To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              Alla snäckskal vittrar sönder, oavsett om det är sötvattens eller saltvattens - hur snabbt det går beror bl.a. på vattnets pH-värde.

              Fredrik anger korrekt orsak till zoopet-rekomendationen nämligen att fiskarna ofta fatnar i dom.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

              Kommentar

              Arbetssätt...