Skalare med svarta prickar, vilken sjukdom ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erland
    Användare
    • juli 2003
    • 59

    Skalare med svarta prickar, vilken sjukdom ?

    En av mina skalarer fick i veckan ett antal svarta prickar på kroppen. Några är släta medan andra ser ut som mindre bölder. Prickarna är ca 1mm i diameter och de flesta sitter på huvudet, men det finns även två som sitter på bakre delen av kroppen. Det har nu gått ett antal dagar och jag har inte sett någon annan fisk i akvariet som har fått några symptom, så det verkar inte så hemst smittsamt hittills. Den äter men verkar inte lika alert vid matningen som den brukar vara, den andas också lite snabbare än de övriga skalarerna i akvariet.

    Är det någon som vet vad detta kan vara samt hur man skall behandla det ?

    Jag bifogar några bilder nedan, tyvärr är inte kvaliteten så bra eftersom jag inte kund ägna så mycket tid på fotograferingen.





    Jag är tacksam för all hjälp
    Erland Isaksson
    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Här har du en länk som du kan titta lite på:

    Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!


    Jag tror att dina Scalare har svamp. Du kan köpa medicin hos en zoohandlare.

    Kommentar

    • erland
      Användare
      • juli 2003
      • 59

      #3
      Brukar inte svamp vara vitt och lite luddigt ?

      Det är svarta prickar/böder, senaste dagen har det dock kommit fram lite vitt ludd på någon av bölderna och detta kan säkert vara svamp. Men från början var det bara svarta eller åtminstone väldigt mörka prickar/bölder, kan detta verkligen vara svamp ?
      Erland Isaksson
      Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        Jag har iofs noll koll på sjukdomar men så här spontant så tycker jag att det verkar vara något annat än svamp, jag såg den sjuka skalaren igår och det såg nästan ut som att det var något under huden... Något som sakta växte sig större... Huvudproblemet är nog inte svampen som man ser längst ut utan den svarta bölden som orsakar svampen.
        Men vad är den svarta bölden för något?

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jag är inte säker...men detta står att läsa om svamp på tidigare länkad sida:

          citat:Angripna fiskar får bomullsliknande (som blir mörkare och mörkare) beläggningar eller utväxter på kroppen.

          Kommentar

          Arbetssätt...