Film: Trisse tar en kilfäcksrasbora (the end)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrgreed
    Användare
    • juli 2002
    • 494

    #91
    Trisses brorsa finns fortfarande kvar på globefish.
    Jag funderar på att försöka göra plats för honom igen nu när jag gjort mig av med min Wyckii.
    Men annars kan du ju alltid köpa honom?

    Mvh
    Danne

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #92
      citat:han blev tvärt extremt dålig igår och tryckte på botten, andades lugnt men såg aldeles färdig ut!
      Det låter som om att det akuta han dog av var fel på jonbalansen. För lite salter/för mycket vatten i kroppen gör att cellerna inte kan styras vilket sabbar andning och kan ge hjärtattack (vad den orsakats av har jag ingen aning om och det skulle ju kunna döda det också). Det man ska göra är att köra i en massa salt.

      FI hade vita prick på sina jaguarer vilket gav jonbalansproblem. Får försöka leta upp den tråden.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #93
        Tack för sympatin!

        [u]Lundensis: </u>Trisse var väldigt liten i maten, och var extremt kinkig för att vara en stor ciklid. Så någon överfodring tror jag inte på. Citrinellumen är dock mera glupsk, men ändå mindre än tex chokladciliderna. Utfodring 1-2 ggr per dag... men, lite feta är firrarna ändå kanske

        [u]Mcgreed: </u>Jaså! Där fick jag nåt att fundera på!

        [u]Ola:</u> Hmm... vattnet är avhärdat här på jobbet, kan det var det som är boven? Fast kh låg 7 när jag kollade i morse,fast det säger ju inget om saltbalansen kanske. Hur mäter man saltnivån?
        Då var det nog inte så smart å placera honom i SA-karet här hemma, som har 60-70% RO-vatten.
        I så fall kan jag inte skylla på nåt annat än min egen klantighet...
        För säkerhets skull så skall jag tillsätta lite salt i jobbkaret, har en övertalig paratilapia som går där nu...
        Anders L

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #94
          Problemet ligger [u]i</u> fisken och orsaken kan man spekulera i. Skada (ex vita prick) är vanligt. Tyvärr var nog flytten till RO vatten exakt motsatt vad du borde gjort (lite beroende på salthalt på jobbet). Du borde istället ha kört i upp till ett kilo (om det känns som att fisken verkligen är körd) salt per hundra liter vatten (man får pytsa i lite och kolla på effekten). Vi pratar alltså om en onaturlig salthalt så att firren får styrsel på sin jonbalans INNE I CELLERNA. Det här är en akutåtgärd, ungefär som att sätta in hjärt och lungräddning eller så.

          FI: Hur mycket salt hade du i för att fixa jaguarhonan?
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #95
            citat:För säkerhets skull så skall jag tillsätta lite salt i jobbkaret, har en övertalig paratilapia som går där nu...
            Säkert inte nödvändigt, hur har den det i naturen? En matsked i ditt akvarium duger gott.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • mars 2003
              • 3740

              #96
              Ok, då är jag med!
              Det har ju varit nåt skumt med Trisse de sista 1-2 månaderna, som jag sa innan lite klen aptit och inte lika aktiv och kaxig.
              Det kanske har legat nåt och lurat, som blossade ut i full blom igår?
              Stressen som bråken med Midas skapade torde ha satt ner krafterna också
              Det sorliga i var att jag faktiskt köpte grovsalt förra veckan, för att "krydda" karet med! Fast paketet hade blivit kvar hemma... trodde inte det var brådis och jag var osäker på vilken mängd som skull i... Suck!
              Anders L

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #97
                citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson
                Säkert inte nödvändigt, hur har den det i naturen? En matsked i ditt akvarium duger gott.
                Paratilapian går i diverse vatten från bräckt till surt verkar det som... tänkte mest om det avhärdade vattnet var extremt på nåt sätt.. åsch, tänker inte så klart idag.
                Anders L

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #98
                  citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                  citat:han blev tvärt extremt dålig igår och tryckte på botten, andades lugnt men såg aldeles färdig ut!
                  Det låter som om att det akuta han dog av var fel på jonbalansen. För lite salter/för mycket vatten i kroppen gör att cellerna inte kan styras vilket sabbar andning och kan ge hjärtattack (vad den orsakats av har jag ingen aning om och det skulle ju kunna döda det också). Det man ska göra är att köra i en massa salt.

                  FI hade vita prick på sina jaguarer vilket gav jonbalansproblem. Får försöka leta upp den tråden.
                  Jo det stämmer! Ola var räddaren i nöden, båda jaggorna låg på sida, honan hade t.o.m. börjat vända buken uppåt. Ola sa "Salta!". Och det gjorde jag. Jag kommer inte ihåg exakt hur mycket jag saltade men jag tror det var 1dl/100 liter ungefär, ca 3-4dl i mitt 375 liters alltså, jag kommer dock inte ihåg om jag redan hade saltat för vitapricken.... Hur som helst så gjorde det susen, efter ett tag så började de röra på sig och började simma runt och klia sig och jag tror inte ens det dröjde en dag innan de båda var hur pigga som helst. Tack Ola!
                  Brorsan var förbi då fiskarna var som värst, han sa ingenting då men efteråt så berättade han att han var bergsäker på att de skulle dö, han sa att han förmodligen hade börjat fundera på att håva upp dem om det hade varit hans fiskar. De såg verkligen livlösa ut, honan andades bara med ena gälen och ytterst ytterst lite och buken började som sagt vända sig uppåt... Helt sjukt att de kunde repa sig egentligen...

                  Ingen tröst för förlusten med Trisse iofs men det kanske kan rädda någon annan fisk som ligger riktigt risigt till. Underskatta inte saltet, salta dock inte i onödan, använd det bara då det verkligen behövs.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #99
                    citat:Ursprungligen skickat av mrgreed

                    Trisses brorsa finns fortfarande kvar på globefish.
                    Jag funderar på att försöka göra plats för honom igen nu när jag gjort mig av med min Wyckii.
                    Men annars kan du ju alltid köpa honom?
                    Mvh
                    Danne
                    Jag har precist bokat honom... klart att han skall få ett nytt hem! Pick up tomorrow...
                    Anders L

                    Kommentar

                    • mrgreed
                      Användare
                      • juli 2002
                      • 494

                      Kul att höra:-)

                      Mvh
                      Danne

                      Kommentar

                      • mrgreed
                        Användare
                        • juli 2002
                        • 494

                        Föresten kan du ju passa på att köpa min Wyckii som också finns på Globefish.Han var
                        däremot inte vidare förtjust i Trimacen men tuff och rolig var den.En 35 cm stor best.Värd att titta på i.a.f om du ska dit.

                        Mvh
                        Danne

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          Jag kolla in malen oxå... "begging for trouble"
                          Anders L

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            Slutet gott...
                            Lyckades navigera till Globefish och va finner vi där, om inte en liten söt Trimac som längtar efter en husse
                            Ägaren såg dock lättad ut över att bli av med honom, undrar varför...
                            Nåja, nu är han i karet och blir terrad direkt av Midasen... allt som vanligt igen! Ett problem bara! Vad skall han heta?

                            ps Globefish var underbart... vilka sköna fiskar! Där blev man inte direkt uttråkad när man kröp omkring i katakomberna, skumma fiskar hittade i var å varannat kar! Lagom att ta en stockholmstur då och då till det stället...
                            Anders L

                            Kommentar

                            • Mattias Andersson
                              Användare
                              • september 2003
                              • 788

                              BILDER!!!!

                              Kommentar

                              • Leopoldi
                                Användare
                                • februari 2004
                                • 1082

                                Ja man kan ju inte komma med namnförslag på någon man inte vet hur den ser ut......

                                Kommentar

                                Arbetssätt...