Snett vatten i Akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bromid
    Användare
    • december 2003
    • 117

    Snett vatten i Akvariet?

    Hejsan.

    Hade lite funderingar om hur farligt det kan vara med snett vatten i akvariet. Mitt akvarium befinner sig pa en aluminium benstallning som skall vara rak. Dock sa ar golvet snett vilket gor att vattnet ar ungefar 3 mm lagre i hoger del av akvariet. Skulle denna niva skillnad kunna paverka glaset pa nagot negativt satt, exempel ytspaningar eller dylikt.

    Ar lite radd for att det skall borja ga lack. Men det ar mycket arbete med att tomma allt och ta ut sten och saker for att fixa till en lilla glipan.

    Akvariet ar pa 540 l och hyfsat tungt.

    Kan det har betydelse att delar av bakgrunden har slappt till hoger. Menar om den flyter upp och ar over vatten ytan sa trangs ju inte lika mycket vatten undan. Men det borde isafall galla hela akvariet.


    Tacksam for svar kollar nar jag kommer hem imorgon.

    mvh Andre
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Om burken står plant mot underlaget och inte skevar i diagonalen så gör 3mm på hela längden inget alls.Angående bakgrunden så har jag verkligen ingen aning =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      Om du har lyckats få vattnet att bli snett så att det ligger 3 mm lägre i högra delen så har du lyckats med någon ingen lyckats med förut - att upphäva naturlagarna
      Nu är det nog inte vattnet som är snett utan "akvariet" och det är svårt att säga om det kan ha någon negativ påverkan - 3 mm är dock inte så mycket och om det är "jämnt fall" så att det är 3 mm "lägre" på på fram- och baksidan på högerkanten så är det säkert OK.
      Dock låter det lite farligt att bakgrunden är på väg att släppa.
      Ciklidhälsningar
      kjell

      Kommentar

      • Ralph
        Användare
        • maj 2002
        • 736

        #4
        Håller med Kjell att bakgrunden är/kan vara ett större problem.

        Jag hade ett 340-liters som lutade en del pga att jag bodde i ett rätt så gammalt trähus med lätt sviktande golv. Det skilde nog nästan en cm i nivå mellan fram- och bakruta men det stod där i ett par år utan problem.

        Kommentar

        • Bromid
          Användare
          • december 2003
          • 117

          #5
          Tack för hjälpen.

          Skall återgärda bakgrunden så fort som möjligt

          Kommentar

          Arbetssätt...