Akvarium frågor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blunder90

    Akvarium frågor?

    Hejsan jag har lite frågor här:

    1. Hur mycket sand går det åt till ett 110liters akvarium räcker det med en engelsk sjöstenpåse på 20kg?

    2. Tänkte kanske bygga en grotta till mina sälskapsfiskar även malar och bottenfiskar hur ska jag göra ska man använda silikon och fågelsand/chinchilla sand eller vad för sand och vad för silikon spelar det någon roll vad för silikon man använder eller kan man använda pistollim?

    3. Tror ni det blir snyggt om man köper ett målat papper och knöglar ihop det och sen sätter bakom akvariet som en bakgrund?

    4. Ska ja ha ligunderlag i akvariumet om jag ska ha grus och stockar och stenar i akvariumet?

    5. Vad för stenar kan man ha som det inte blir så mycket alger på kan man ha sån här skiffer som är svart?

    Kramisar linn tacksam för svar
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #2
    1. beror på hur tjock du vill ha, bästa är 4-5cm

    2. använd akavriesilikon

    3. nej det tror jag inte, det finns så många snygga plancher att köpa.

    4. OM du ska ha många och stora stenar: JA! fast helst frigolit.

    5. det blir lika mycket alger på alla stenar =)
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • Blunder90

      #3
      Oki men vad gör man när det blivit mycket alger på den då tar man upp den och rengör den eller ska man låta det vara?
      Joo men det räcker med 20kg till 4-5cm tjockt?
      Oki men vad för sand ska jag använda då när jag gör grottan men kan man typ ta en kruka och slå upp en öppning sen köpa fågel/chinchilla sand och limma på krukan så det blir mer som en grotta eller hur gör man annars grottan att bli rundaktig för silikonet är väl mjukt då sjunker ju grottan ihop.
      Kramisar Linn

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #4
        1. som voodoo sa
        2. kokosnötter, skiffer, akvariesilicon å sand ... finns massor med sätt. personligen kastar ja ner sten å rötter så får de hitta grottor bäst de vill, artificiella sker e fult.
        3. ja, det blir iallafall bättre än de gräsliga plancher som finns att köpa.
        4. som voodoo sa.
        5. som voodoo sa.
        fish r friend

        Kommentar

        • fiend
          Användare
          • september 2003
          • 272

          #5
          Nu har redan malawi_voodoo givit dig bra svar, men jag kan komplettera med mina tankar

          1. Beror som sagt på hur tjockt lager du vill ha. Jag tycker att 20kg blev för lite till mitt 160. Hur stor bottenyta har du? Och hur mycket väger sanden / L ? Då kan man räkna ut hur tjockt det blir och jag antar att 4-6 cm skulle vara trevligt. Har du grävande fiskar?

          2.Du måste använda ett silicon som inte avger gifter och som fungerar under vatten. Fråga i akvarieaffären efter akvariesilicon eller köp på välsorterat varuhus där det uttryckligen står att det funkar i/är till för akvarier.

          3. Jag knöcklade till en svart sopsäck och sprayade den med en granitfärg, funkade men blev inte supersnyggt. Du kan knöckla ett papper och måla det i mörka färger så kan det bli fint. Sen hänger du den på baksidan. Smidigt. Planscher med växter och fula rötter är inget jag rekommenderar. Hellre ha en helsvart bakgrund, eller en bakgrund som inte har så mycket detaljer

          4. Ska du ha stora tunga stenar, eller har fiskar som gräver så är det en fördel om du har frigolit (bättre än liggunderlag).

          5. Det blir alger på alla stenar, men det syns inte lika bra på mörka stenar (då algerna oftast är svarta eller mörkgröna)

          Mvh Fredrik
          http://www.fiend.nu - min egen sida
          http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

          Kommentar

          • Blunder90

            #6
            Hejsan. tack för svaren det där med grottorna var super bra men om man köper en kokusnöt tömmer den och ska man gröpa ur det vita i den då men dem där trådarna på skalet dem kan vara kvar.? jag tänkte kanske köpa en kokusnöt gröpa ur den och sen köpa silikon och ha fådelsand på om det går bra? eller annan sand som säljs i akvarie affären jag tror botten ytan är 81x46x36cm eller nåt sånt men de räcker kanske med 20kg annars har jag ju 10kg i mitt 60liters kar eller om det är mer kommer inte ihåg. Nja ancistrusmalar,pansarmalar,praktbotia,pakistanboti a tänkte jag ha. Oki jag har typ en vit ihålig sten den blir lätt alger på ska man ta upp dem och rengöra sen eller när det är massa alger på eller det kanske är bra för malarna och algätarna?

            Kommentar

            • malawi_voodoo
              Användare
              • juli 2002
              • 790

              #7
              det finns fina mattare bakgrunder, bara så ni vet...

              dessutom är det djurplågrei med praktbotior i 110liter...
              /Glenn Wouda

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

              Kommentar

              • Blunder90

                #8
                jo men jag kollade upp det nu så jag ska inte ha det.
                kram

                Kommentar

                • fredrikr
                  Användare
                  • oktober 2002
                  • 985

                  #9
                  Frukta inte algerna. Köp algätande malar istället. Det finns vissa sorters alger som är trista och som nästan inga fiskar äter, men vanliga gröna alger är bara att tacka och bocka för, tycker jag. Eller niga i ditt fall.
                  Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                  http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                  Kommentar

                  • Juanito
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 180

                    #10
                    Inget sanitets silikon med anti mögel medel alltså
                    juanito

                    Kommentar

                    • Blunder90

                      #11
                      haha joo jag niger.
                      oki jag har redan 1 algätare, 1 ancistrusmal, 1 plecostomus och 1 pansarmal ska köpa fler pansarmalar.

                      Kommentar

                      • scalare

                        #12
                        HEJ HUR RÄKNAR MAN UT STORLEK PÅ ETT HÖRN AKVARIUM 90*90*50 TYP (5HÖRN) VILL VETA HUR MYCKET SAND SOM GÅR ÅT ENGELSK SJÖSTEN 5-8MM

                        Kommentar

                        • Friberg

                          #13
                          Något som fungerar är att använda ett svart frottebadlakan som bakgrund. Hänger det lite sladdrigt blir det ganska fint "djup" i akvariet.

                          Kommentar

                          • fredrikr
                            Användare
                            • oktober 2002
                            • 985

                            #14
                            FÖR ATT RÄKNA UT BOTTENAREAN KAN MAN TILL EXEMPEL TA 9 * 9 / 2, OCH DET BLIR JU 40,5 KVADRADDECIMETER, DVS UNGEFÄR LIKA STOR BOTTENYTA SOM I ETT 160L (100X40X40CM). EN 20KG-SÄCK ENGELSK SJÖSTEN BÖR RÄCKA BRA TILL DETTA.

                            VILL MAN SEDAN VETA VOLYMEN SÅ KAN MAN LÄMPLIGEN MULTIPLICERA BOTTENYTAN MED HÖJDEN: 40,5 * 5 = 202,5L.

                            HOPPAS DETTA VAR TILL HJÄLP. HOPPAS DET FAKTUM ATT JAG BARA ANVÄNDE VERSALER OCH DESSUTOM JÄTTESTOR TEXT GJORDE DET MER LÄTTLÄST.
                            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                            Kommentar

                            • Mohlin
                              Användare
                              • maj 2002
                              • 139

                              #15
                              fredrik.
                              Tack, du gav mig fredagens största skratt!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...