Tystaste filterlösningen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snysop
    Användare
    • oktober 2002
    • 98

    Tystaste filterlösningen?

    Hej!

    Jag har precis köpt ett Juwel 70-kar med tillhörande Juwel-innerfilter. Som ni kanske har sett i min andra tråd så har jag stora problem med att få det tyst! Jag har bytt pump ca 3 gånger och nu har jag tillslut ett Powerhead - men, alla låter FÖR mycket. Så fort vi stoppar ner pumpen i "hållaren" så blir det ett dovt brummande som man hör in i närliggande rum. Det är alldeles för mycket för mig... Ett akvarie (för mig) skall vara TYST! Så när som på kanske lite tickande från den snurrande "rotorn"(?).

    Börjar som sagt tröttna lite på Juwel-filtret och funderar nu på vad som är den absolut tystaste lösningen? Är Powerhead tysta? Har sett lite lösningar som några utav er har gjort och det ser ju jätteenkelt ut, kanske inte så snyggt, men man kan ju alltid bygga in det eller nåt...

    /Karin - Aldrig mer Juwels innerfilter!
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #2
    hur ett powerhead till ett 70liters kan göra så pass mycket oljud 'r för mig en gåta..
    Har du testat Eiehm ytterfilter?
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • snysop
      Användare
      • oktober 2002
      • 98

      #3
      Det låter i samband med att man stoppar ner pumpen i Juwels "plastfack" - det är därför jag vill hoppa över facket (vi har redan skurit loss det) och ordna någon annan lösning. Men, frågan är vilken som är tystast? Jag klarar inte av det där låga brummandet...

      Vi funderar på att köpa ett nytt ytterfilter till släktingens större kar, och sätta hans "lilla" i vårat lilla kar, men allra helst så vill vi ha ett innerfilter för att få det snyggt utanför karet (man kan inte gömma något ytterfilter i möbeln).

      Kommentar

      • Christer T

        #4
        Jag hade ett Eheim av gamla modellen innerfilter (2010?) som var nästan helt tyst. Hur dom nya är vet jag inte.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jag använder Aquaclear 301 Powerhead till mina 105L yngelkar och de är tysta. Dom sitter bakom filtermattor.

          Kommentar

          • snysop
            Användare
            • oktober 2002
            • 98

            #6
            Tricella, har du något kort på hur det ser ut? Kollade på din Zoon, men hittade inte så mycket...

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Här är bild på och fakta på Powerheaden...



              Den är justeringsbar så att man inte behöver ha "fullt blås" i karet.

              Mina filterkammare är gjorda som "trekanter" i ett av de bakre hörnen (högra) där jag silikonat fast glasskivor på bakrutan och sidorutan. Filtermattan är inkilad mellan dessa glasskivor och bakom denna finns Powerheaden...

              Kolla på zoonen under "knep och knåp" där grundbygget av filterkammare liknar det "enklare" jag har i yngelakvariumen...

              Kommentar

              • waros
                Användare
                • februari 2004
                • 172

                #8
                Jag kör ett AquaClear Powerhead 201 bakom filtermatta i mitt 64 liters och det är nästan knäpptyst. Hör bara lite bubbel om man lyssnar noga.

                Kommentar

                Arbetssätt...