Sidkanalsfläckt!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H.E.J.
    Användare
    • april 2002
    • 179

    Sidkanalsfläckt!?

    Hej är det någon som vet var man kan få tag på sidkanalsfläcktar nya som gammla, är i akut behov för den jag har i dag är på bommen.
    Kan även tänka mig en extremt kraftig luftpump också, men sådana finns inte vad jag vet.
    Mvh Henrik...
    4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371
  • Gotrek
    Användare
    • september 2003
    • 64

    #2
    Hej!

    Hur stor behöver du??
    Patrik

    Kommentar

    • Lars Andersson
      NCS Medlem
      • oktober 2002
      • 601

      #3
      Simotorp säljer sidkanalsfläktar till zoohandlare. Om Du har bra kontakt med någon handlare kanske Du snabbt kan ordna en från dom.

      I Tyskland finns det en del handlare som säljer sidkanalare. De brukar lite slarvigt kallas för "Ringgebläse". Hos maskingrossister mm så heter sidkanalaren "Seitenkanalverdichter".

      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

      Kommentar

      • H.E.J.
        Användare
        • april 2002
        • 179

        #4
        Jag behöver en ganska stor till ca:7000l Tropheus vatten.
        Idag har jag två mindre som är sammankopplade, ocg den ena börjar skrika som bara den ocg om den lägger av så gör den andra ingen nytta.
        Mvh...
        4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

        Kommentar

        • Lars Andersson
          NCS Medlem
          • oktober 2002
          • 601

          #5
          Har Du funderat på varför den skriker. Inte ens en sidkanalare är underhållsfri. Jag tror att lite service på dom skulle kanske kunna lösa hela ditt problem. Nya lager är ingen jättekostnad. Kanske känner Du någon som kan byta lagren. Då behöver det inte kosta så många hundringar för att få maskinerna tysta och friska. Om man regelbundet servar sin sidkanalare så har den en extrem lång livslängd.

          7000 liter vatten kan ju fördelas på många sätt men jag anser att en ganska liten sidkanalare kan driva ett tjugotal akvarier. En 700W skall kunna driva minst 100 akvarier om dom inte är alltför djupa. Förutom mängden akvarier är det djupet som avgör hur kraftfull sidkanalsfläkt Du behöver. Oftast finns något mått för trycket.

          För akvariebruk brukar det säljas maskiner från 120W till 1100W. Det finns dock mycket större, 5kW har jag sett. På någon privat akvarieanläggning i Sverige har jag aldrig sett någon större än 750W. Jag såg en sådan nyligen som drev ca 100 akvarier och då släppte man ändå ut en del luft i slutet av ledningssystemet.



          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

          Kommentar

          Arbetssätt...