Räcker 150l ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jojja
    Användare
    • februari 2004
    • 9

    Räcker 150l ??

    Hej.. jag har funderat på att skaffa malawi! men ja vet inte hur stort akvariet behöver vara så jag frågar ifall 150l räcker..?
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag tycker det är för litet. Ett akvarium på 250L är nog minst att föredra...men även denna storlek medför begränsningar i möjlighet till val av arter.

    Ett akvarium i storleken 100-150L duger bra som yngelkar...

    Detta står dock på Zoopet.com:

    citat:Malawiciklider är relativt aggressiva (revirhävdande) och därför är det nödvändigt med ett stort akvarium (på minst 150 liter för de mindre arterna). Det blir också mindre stridigheter i akvariet om man har färre arter och istället fler av varje art. Det är också en fördel om det finns fler honor än hanar i akvariet, eftersom det är hanarna som är aggressivast.
    på denna länk...

    Kommentar

    • morphide
      Användare
      • januari 2004
      • 49

      #3
      Rent praktiskt så räcker det med 150L.
      Man får bara se till anpassa fiskarna efter storleken på karet.
      Ofta är det pengar och platsbrist som sätter gränserna för hur stora kar man har.

      Jag skulle nog rekomendera 200-300 liter. Annars är risken att du väldigt fort vill byta till dig ett större eller tröttnar.
      /// morphide

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Frågan är ju om fiksen verkligen tycker det är någon skillnad på 150L eller 200L liter eller om det bara är vi människor som uppfattar en skillnad.En skillnad mellan 150L vs 375L kanske behövs för att även fisken ska tycka att allt blev så mycket bättre....en liten tanke bara
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        Arbetssätt...