Vieja zonata

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #31
    Vieja Bifasciata.
    Din fisk är väldigt lik en trippel bifasciata som jag hade i slutet på 80-talet (enda gången jag haft dem, de är inte helt vanliga, tyvärr).
    FI har bilder på sina bifasciator också. Kolla på hans femsida så ser du likheterna.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • Lejonmarie
      Användare
      • april 2003
      • 429

      #32
      Tack!

      Kiakde på jinnarparen förslag, Vieja maculicauda otroligt vacker så är det ett sånt par så blir inte jag ledsen.

      Men jag är själv mer inne på att det ev är samma art som F1 har, Vieja Bifasciata oxå vacker och alltid kul tt ha en ovanlig varinat.

      Vad menas med en trippelbifasciata?? berätta! är det en speciell art?

      Jag följer deras utfärgning framöver få se om det visar sej.

      Kanske F1 har nått förslag!! som tydligen just har en bifasciata!!

      Hur är denna firre i lynne och agg mot andra firrar nån som vet??[?]
      ;-) LejonMarie
      540L Vieja synspila
      500L Cichlasoma bocourti

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #33
        Trippel bifasciata = 3 stycken!
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #34
          citat:Ursprungligen skickat av Lejonmarie

          Kanske F1 har nått förslag!! som tydligen just har en bifasciata!!

          Hur är denna firre i lynne och agg mot andra firrar nån som vet??[?]
          Det är FI, inte F1.
          Nåja, jag tror precis som jinnarparen att du kan ha haft turen att hitta Vieja bifasciata. Kanske de vackraste fiskar jag själv någonsin har haft. De såldes dock för ett par månader sedan så jag har dem inte kvar längre, jag har bara småfisk nu för tiden... småfisk som givetvis växer upp till monster hehe

          Jag är ju bara amatör men jag ser helt klart likheter mellan dina fiskar och de jag hade, det är främst linjen som går i en liten både längs sidolinjen som jag känner igen, samt färgerna till en viss del men det finns massor av färgvarianter så färgerna är inte så viktiga för identifieringen. Bifasciatan ska ha ett mörkare fält ovanför sidolinjen och jag tycker mig se en antydan till detta på några av bilderna.

          Men studera bilderna nedan och jämför du som ser fiskarna på nära håll.



          Dessa bilder gör för övrigt inte fiskarna rättvisa. Bilden nedan är tagen med blixt och framhäver färgerna på ett lite onaturligt sätt men här ser man i alla fall vilket enormt färgspektra de bär med sig.



          Mina gick bara i karet ett par månader så jag kan inte dra några slutsatser om artens generella beteende med tanke på detta. Men det som slog mig var att mina var väldigt aktiva i karet, de gräftade ofta runt i bottensubstratet efter matningen och stod väldigt sällan stilla som t.ex. rovfiskar har en tendens att göra om man inte regelbundet matar med levandefoder. Mina var ganska aggressiva mot varandra, speciellt då de gick ensamma, det fungerade inte alls. Det fungerade inte heller med en stor zonata i samma kar, jag gissar att den var för likartad. Men de fungerade väldigt bra med jaguarercikliderna de gick med tidigare ända tills jaguarerna beslutade sig för att leka.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Lejonmarie
            Användare
            • april 2003
            • 429

            #35
            Tack! och hej FI sorry för att jag döpte om dej..[]

            Kul för jag gillar lite ovanliga arter och de får ju gärna vara färgsprakande och vackra oxå

            Har kollat lite snabbt på bildern från dej, FI och den här bilden är mycket lik


            Fast mina har kanske inte riktigt färgat ut så vackert än!

            Just nu går det i mitt 500 liter kar med 6 små hantlar och det funderar bra, de visar inga tecken på agg mot dem, men kan vara lite tuffa mot varandra, när jag köpte dem så var de åtskilda för det hade gått lite för trångt ensamma i ett kar med varandra.
            Min erfarenhet är precis den samma att de verkar vara lugna mot andra firrar av en helt annan art! så därför går de bra med hantlarna.
            Jag har ju redan ett par Vieja Synpila par som föresten har lekt och har frisimmande yngel, men det har de haft gång på gång under ett halvår, måste väl visa att de trivs i alla fall
            Oxå en underbart vacker fisk med likande färger som Vieja bifasciata, påminner en hel del, men ändå inte

            Kikar lite mer på bildern och jämför med mina!

            Ps, jag har "biltemas" blästersand i karet är det ok för dem?
            Annars är karet inrett med lite växter, ja jag vet de käkar växter men jag fyller på ibland med nya. och har en filtermodul typ "back ton nature", men hemma gjord med ett filter huvud på 750 och bio bollar och blå filtermatta. Vi får se om den filteringen räcker nu när Vieja bifasciata är med i karet!? Har hålt ner pumpkapaciteten för att inte stressa hantlarna!

            Tack för svaren, jag är glad att det är ett Vieja bifasciata passar mej bättre i smak med de varma eldigare färgerna i stället för blå aktiga, kalare färger som zontan har som givetvis är jättevacker den oxå!
            ;-) LejonMarie
            540L Vieja synspila
            500L Cichlasoma bocourti

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

            Kommentar

            • Lejonmarie
              Användare
              • april 2003
              • 429

              #36
              Kollat lite mer på mina fiskars teckning och de har ett markant svart band från bakre ryggfenan till ögat fram, nästan så att det ser ut som en skuggning från bandet som ligger över ögat!!
              Är detta till nån hjälp när man ska veta vilken art det är.

              Det ser ut som att bandet har Zonatan och färgen på mina liknar mer bifasciata! men vilken art är det??

              ;-) LejonMarie
              540L Vieja synspila
              500L Cichlasoma bocourti

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #37
                citat:Ursprungligen skickat av Lejonmarie

                Kollat lite mer på mina fiskars teckning och de har ett markant svart band från bakre ryggfenan till ögat fram
                Om jag förstår dig rätt så har dina fiskar två linjer, en längs sidolinjen och en som går från bakre delen av ryggfenan och ner mot huvudet.
                Så här beskrivs bifasciatan på en av nätets bättre sidor om centralamerikanska ciklider.
                "V. bifasciata has two broad black horizontal stripes on the side. The lower stripe is wide and solid, extending from the pectoral fin base to the base of the caudal fin, with a slight upward curve. The upper stripe is somewhat blotched, joins with the lower stripe at its origin, and extends toward the end of the dorsal fin base. "


                Fast det där med linjerna verkar variera rätt kraftigt om man t.ex. gör en sökning på google, en del har bara en antydan till linje/fält på övre delen av kroppen och en del har ingen linje längs sidolinjen.
                Klurigt.

                För att sprida ännu mer förvirring så letade jag lite och hittade även ett par fenetrata som hade en obruten linje efter sidolinjen likt det man kan se på dina.


                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Lejonmarie
                  Användare
                  • april 2003
                  • 429

                  #38
                  Hej

                  Det går en bred svart linje som är nästan 1 cm reb, från bakre fenan ochh änd fram till ögat, och sen skuggar den ögat och lite över pannan!

                  Precis som det gär på bilden på fenestrata


                  Kikar i Aqualog southamerucans 3 katalog. Där ser fenestratusen lite blek och isblå i färgen, det känner jag inte igen från mina.


                  Rent betende mässigt så känner jag till FI förklaring för bifasciatus på att de gillar att käka fodret nära botten och även sila sanden och leta i sanden efter föda. De nasnar lite i fenorna på mina malar och är lite aggiga mot varndra osm par, annars är de snäll mor hantlnarna.

                  Jag blir inte klok på vilken variant det är men det är ETT heldraget brett fält och inte två på firren!!


                  Va där fenestrutusen för en firre, vanlig, ovanlig, snygg när den färgar ut? nån som känner till denna firre?

                  Blev lite förvirrad, jag undrar vad de tär för firrar jag har igetligen!? lite spännande oxå!!
                  ;-) LejonMarie
                  540L Vieja synspila
                  500L Cichlasoma bocourti

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                  Kommentar

                  Arbetssätt...