Fiskar till stort akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nybörjaren
    Användare
    • juni 2003
    • 18

    Fiskar till stort akvarium

    Ska till helgen få hem mitt nya akvarium på 150*68*68cm. Men jag vet inte riktigt vilka fiskar som inte har för lätt att föröka sig och som dessutom är rätt så fredliga, vackra..Har ni några förslag? Ska helst inte vara för stora heller så att jag kan ha några stycken.
    Pa
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Golden (Labidochromis caeruleus). Förökar sig som kaniner, pippigula med svarta band på fenorna. Fredliga, enkla, tåliga.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      citat:Golden (Labidochromis caeruleus). Förökar sig som kaniner, pippigula med svarta band på fenorna. Fredliga, enkla, tåliga.
      Och dom kommer från Central- och Nordamerika? bara undrar

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • februari 2003
        • 1686

        #4
        nää dom kommer från malawi =)

        du har ju orm på irc hela dagarna fråga honom han gillar ca =)
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          Alltså jag undra inte ifall dom kom från Central- och Nordamerika..
          För jag vet att dom kommer från Malawi
          Men "nybörjaren" fråga efter lugna och vackra ciklider och efter som tråden ligger under "Central- och Nordamerikanska ciklider" så vill han nog inte ha "golden"

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Dessutom skriver han att han inte vill ha något som förökar sig mycket så Golden får man nog se som uteslutet. De förökar sig ju som kaniner som Fredrikr säger.

            Fredliga vackra fiskar till ett kar av den storleken är enligt mig någon sorts jordätare. Jag föreslår en grupp på 6 st. Geophagus sp. Tapajos "Orange head".


            Eller Satanoperca deamon. Följande länk är en film så den är lite tung.


            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • GoSatta
              Användare
              • februari 2003
              • 1686

              #7
              titta nu var jag ute å cycklade fick för mig att du startade tråden henkedeh
              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
              http://www.gosatta.org

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339

                #8
                Central amerikan experterna verkar ha tagit ledigt ikväll. Har du inte redan kollat på zoopets fiskavdelning så är detta ett tips medans du väntar. Där finns det bra överskådlig info om de olika grupperna och vad som finns att välja på.
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #9
                  citat:titta nu var jag ute å cycklade fick för mig att du startade tråden henkedeh
                  hehe nope jag håller mig till malawi!
                  Fast man blir juh lite sugen ibland på nått från amerika ..

                  Kommentar

                  • nybörjaren
                    Användare
                    • juni 2003
                    • 18

                    #10
                    Hej
                    Alla verkar ta för givet att jag är en kille men jag är en tjej som är intresserad av just fiskar ifrån central eller sydamerika så malawi blir det inte för mig fast att de är väldigt färggranna och fina. Men jag tycker att amerikanska ciklider är mer intressanta på alla vis. Jordätarna var väldigt fina ska nog fundera på sådana...Tar gärna emot lite mer tips och gärna vilka olika arter som fungerar tillsammans. Ska göra ett biotopiskt akvarium därför är jag noga med att de kommer ifrån samma område.
                    Pa

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #11
                      Jag tror inte att det är vidare vanligt att två olika ciklider lever i samma biotop, förutom i malawi då.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • GoSatta
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 1686

                        #12
                        joda i sydamerika finns det en hel del också tex. scalare och flaggciklid. Däremot skulle jag bli mer förvånad o mman hittade det i CA
                        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                        http://www.gosatta.org

                        Kommentar

                        • GoSatta
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 1686

                          #13
                          nybörjaren:

                          Jag som gillar sydamerika kan väl ge dig lite förslag då. Scalarer ser jag som en riktigt underskattad fisk och ditt akvarium är högt nog för dom. Skaffa inte dom vanliga odlade i diverse läskiga färger utan gå på VF eller iaf F1r efter som det är stor skilnad både i form/färg och uppförande. Eller om man vill lyxa till det köra med Altum, iof aldrig haft såna själv och folks åsikter går isär rätt rejält om dom.

                          Dvärgciklider kan du köpa i diverse storlekar former och färger och du har en relativt stor botten yta så där kan du ha flera par eller grupper.

                          Med scalarerna skulle jag också sätta en grupp flaggciklider (finns i flera olika färgvarianter) ingen egen erfarenhet av dom själv enu men det är nästa planerade inköp så fort jag har grejjat lite plats i karet.

                          Sen får man ju inte glömma det största fördelen med sydamerika (enligt mig då) det är ju alla andra fiskar man kan ha, tetror malar etc. sen sist men inte minst växter! (då får man dock tänka över fiskbeståndet lite mer efter som det finns gott om växtätare i sydamerika)
                          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                          http://www.gosatta.org

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 2437

                            #14
                            Tropfrog: Det är mycket vanligt.

                            Nybörjaren: va kul med en till som gillar Amerikanska ciklider. Jag själv har centralare som passion så här får du lite tips av mig!

                            I Centralamerika är det svårt att hitta snälla fiskar, de flesta är begåvade med elakt humör, speciellt vis lek. Men det finns ett par arter, tex har de här i stockholm på leasing just nu ett antal större Herichthys pearsei - http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=543 som faktiskt är snäll och har ett vackert utseende. Andra centraler som kan vara lämpliga och _intresanta_ som passar i storlek till ditt kar är:
                            Nicaragua-ciklider, rätt snälla, färgranna och livliga.
                            Salvini, vackra som få men har rykte om att vara riktigt elaka.
                            Jack Dempsey, en klassiker som är snällare än ryktet gör gällande.
                            H. Carpinte (Texas), den jag har är snäll som ett lamm, men andra på forumet raporterar annorlunda.
                            T. Meeki, en till klassiker som är rätt snäll.
                            C. Sajica, lite mindre ... långsamt växande tuff rackare som dock inte hävdar sig så bra mot de större arterna enligt erfarenhet. Pigga och roliga om de får komma till sin rätt.

                            Alla leker dock ofta och lätt. Därför har jag själv bara hanar.

                            Lycka till
                            fish r friend

                            Kommentar

                            • fredrikr
                              Användare
                              • oktober 2002
                              • 985

                              #15
                              Jag ska sluta skriva inlägg när jag är trött. Jag tror jag lyckades missuppfatta allt som frågan gällde...
                              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                              Kommentar

                              Arbetssätt...