koldioxid till växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidjocke
    Användare
    • januari 2004
    • 28

    koldioxid till växter

    är det okej att använda detta till växter är det någon som har erfarenhet goda eller dåliga. Kan det bli farligt för fiskarna.
    ciklidjocke
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    ja, ja.

    ta en rejäl sökning på zoopet's forum, Co2 är ett mycket populärt ämne.
    fish r friend

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Det är okej att köra co2 till växterna, kol är deras främsta beståndsdel, så det växer bättre än du anar med co2 tillsats. En liten bieffekt är att man sällan har alger i ett akvarium med co2 tillsats .
      Om du docerar för mycket så kan ph sjunka dramatiskt så att fiskarna mår dåligt/dör av det.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Fiskarna kan teoretisk och i praktiken dö på flera olika sätt pga. koldioxid: koldioxidförgiftning, pH-svängning och syrgasbrist. Syrgasbrist förvärras vid hög koldioxidhalt, särkilt om det sker snabbt så att fiskarna inte hinner kompensera (tar dagar). Kompensation är svårare vid lågt kH/pH. Jag skulle vilja säga att det är "vanligt" att folk dödar fisk med CO2. Gissningsvis är det ren koldioxidförgiftning de råkar ut för, och inte de mer "subtila" sätten de kan råka illa ut på. Det blir knappast bättre av att det oftast minskas på luftningen för att behålla CO2. CO2 ska aldrig ges på natten om man har fisk och om man inte luftar ordentligt. Det är dessutom 100% onödigt att ge CO2 när det inte är ljust. De jag känner för in koldioxid via sin jästkultur i en membranpump (liten slang in i den svarta blåsan tror jag) som man kopplar till timer. Det ger två fördelar: 1. Mindre risk för överdosering, 2. Ingen CO2 på natten (timern).
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Hur mycket koldioxid krävs för att få koldioxidförgiftning? Jag kör med 45 mg/l och det verkar inte vara några problem.

          Koldioxid och syre har inget konkurrerande förhållande, tvärtom. När man tillsätter co2 i ett akvarium med mycket växter så ökar syrehalten till mättnadsgraden.

          Ph döden är egentligen bara en reell risk när kh är för lågt, justera gärna upp den innan du experimenterar, glöm bara inte att byta vatten i sammband med kh justering.

          Om man har co2 tillsats på enbart dom ljusa timmarna så kommer man att få ett väldigt ostabilt ph värde som inte är bra för fiskarna. Alternativet brukar vara att sätta co2 på timer och se till att karet får en timme då och då av co2 under natten. Jag kör med ph automatik så jag slipper det, väldigt bekvämt efterssom det kan vara svårt att skapa ett jämt ph värde och co2 tillsats.
          MVHY
          Magnus

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            citat:Koldioxid och syre har inget konkurrerande förhållande, tvärtom. När man tillsätter co2 i ett akvarium med mycket växter så ökar syrehalten till mättnadsgraden.
            Jag uttryckte mig lite otydligt. Syrgasbristen är en intern historia dvs. det sker inne i fisken. Cellerna får syrgasbrist. När en fisk får syrgasbrist så hyperventilerar den. Det höjer pH i blodet vilket gör att syrgas frigörs. Om det finns koldioxid i vattnet så sänks pH istället vilket gör att mindre mängd syrgas frigörs från blodet till cellerna. Koldioxid förstärker alltså syrgasbrist. I verkliga förhållanden så är kombinationen ofta koldioxidbrist och syrgasbrist (nedbrytning producerar koldioxid och konsumerar syrgas). Fisken kompenserar för det här genom att ta upp karbonat, men det tar ett par dagar och förutsättningen är förstås att det finns karbonat. Forskning har främst inriktat sig på syrgasbrist för sig och koldioxidförgiftning för sig, trots att de är kopplade till varandra. I akvarium så är förstås risken störst på natten då en riklig växtlighet självklart konsumerar syrgas och producerar koldioxid, vilket även gäller fiskarna. Fyller man på så blir det värre. Ok, jag vet inte hur viktigt det här är i akvarium och de otalet akvarister som jag träffat som har haft ihjäl sin fisk har troligen dödad sin fisk i koldioxidförgiftning (Koldioxidförgiftning funkar den på samma/likartat sätt som jag skrev ovan förstås dvs. det går kanske se det som att syrgasbrist förvärrar koldioxidförgiftning eller att koldioxidförgiftning är en "intern" syrgasbrist).

            Enligt följande länk (Laboratoriet för akvatisk patobiologi vid Institutionen för Biologi, Åbo Akademi) så är 45mg/l på tok för högt, men jag kan inte bedömma det själv. Mitt resonemang är som jag skrev först, teoretiskt. Sedan hör man då och då hur folk kopplar en slang från en mäsksats rakt ner i akvariet och dagen efter är all fisk död.



            citat:Akut giftigt är koldioxiden vid koncentrationer från 20-100 mg/l. En koldioxidhalt på 25 mg/l halverar fiskens syreupptagningsförmåga. Giftigheten påverkas även av vattnets syrehalt, pH och temperatur. Lägre koncentrationer (>10 mg/L) har visat sig kunna förorsaka njurförkalkning.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              I den här tråden har jag framstått som en ren gnällputte. Det är inte det som är min "plan" utan det jag försöker säga är att koldioxid som så mycket annat inte enbart har goda effekter och man måste tänka lite på vad man håller på med. De goda effekterna är så stora att även jag kommer köra med koldioxid den dagen jag sätter upp den typen av akvaium där det känns motiverat.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                Enligt din länk så är 20 mg/liter co2 farligt för fiskarna, kanske även 10 mg/l som jag förstår det.
                Tropica rekomenderar här 20-40 mg/l co2 i växtakvarium. Givetvis så menar vi växtakvarium med fiskar i:
                http://www.tropica.com/catalog/image...k/co2table.gif. Jag hade under 1,5 år diskus i mitt växtakvarium, och trots att dom anses knepiga så verkade dom inte ha några som helst problem med 40 mg/l. Tvärtom så verkade dom uppenbart ansträngda då co2 tog slut och co2 hann stiga till ca 10 innan jag märkte det, men det tror jag beror på ph ökningen och eventuellt amonium/amoniak utfällningar. Jag har inga flaschiga länkar som ingen förstår, jag har inga grundläggande teoretiska kunskaper, skall jag vara ärlig så förstår jag inte vad intern syrebrist är eller hur det funkar, ditt inlägg är för mig helt ofattbart kunnde lika gärna vara grekiska. Det jag vet är att jag har BÅDE växter och fiskar som trivs och att det inte verkar vara ett problem. Varken i mitt akvarium eller i naturen, jag har sett många sjöar med god växtlighet och fiskar.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungsfrågan var bl a. "Kan det bli farligt för fiskarna". Svaret på den frågan är ja. Är det verkligen provocerande? Ärligt talat så förstår jag inte vad som är provocerande i mitt inlägg.
                  citat:Jag hade under 1,5 år diskus i mitt växtakvarium, och trots att dom anses knepiga så verkade dom inte ha några som helst problem med 40 mg/l.
                  Diskus har jag hört lever ofta i mijöer med mycket dött växtmaterial dvs. de borde vara anpassade till kombinationen låg syrgashalt och hög koldioxidhalt.
                  citat:Jag har inga flaschiga länkar som ingen förstår
                  "Min" länk är lika lätt att förstå som din och knappast flashig. Jag påstår inte att den innehåller "sanningen" och kan inte bedömma det heller. Troligen kommer siffrorna endast från ett par arter (lax och karp).
                  citat:jag har inga grundläggande teoretiska kunskaper, skall jag vara ärlig så förstår jag inte vad intern syrebrist är eller hur det funkar, ditt inlägg är för mig helt ofattbart kunnde lika gärna vara grekiska
                  Lägg av, visst förstår du att om syrgasbristen sker i cellen så är det "internt" dvs. inne i fisken. Att du kallar det jag skrev för grekiska ser jag som en medveten förolämpning.
                  citat:
                  Det jag vet är att jag har BÅDE växter och fiskar som trivs och att det inte verkar vara ett problem
                  Det är för att du vet vad du håller på med och inte bara bubblar i koldioxid för att det är så bra så. Mitt inlägg är inget som helst angrepp mot dig, eller någon annan heller. Jag försöker bara säga att man kan skada fisken med koldioxid samt att det (åtminstone teoretisk) är viktigare med hög syrgashalt om man samtidigt har hör koldioxidhalt.
                  citat:Varken i mitt akvarium eller i naturen, jag har sett många sjöar med god växtlighet och fiskar
                  och?
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Tommy K
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 309

                    #10
                    "Tropfrog".
                    Den stil som vissa använder på Zoopet.com är skön att slippa här på Ciklid.se (är någon nyfiken på vad jag menar så kolla denna länk: http://www.zoopet.com/akvarium/forum...62&whichpage=1. ), där "Tropfrog" och "Poseidon" nästan slår Robinson-Robbans rekord i pinsamhet...
                    Håll en god ton, det tjänar alla på.

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 2437

                      #11
                      Tommy K:
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 1827

                        #12
                        För det första så har jag inte hittat något i olas inlägg som verkar provocerande. Att du antar det tycker jag är synd. Frågan har både jag och ola svarat på fast på olika sätt. Svaret på frågan är JA det kan var skadligt för fiskarna.
                        Jag kan inte funktionen med flera citat så jag skall försöka att besvara dina påpekande en i taget.

                        Det kan vara som du säger att diskus klarar höga co2 nivåer bättre än andra fiskar och det stämmer troligtvis att din länk syftar till fisk som är anpassade till helt andra förhållanden. Alla fiskar är inte lika inte heller alla växter. Men angående syrehalten så är det aldrig något problem i ett kar med co2 och växter tvärtom, det vet många växtakvarister. Jag vill minnas att jag läst någon stans att syrehalten är väldigt hör i amazonas, men jag är inte helt säker på det. Sen pratar vi om löst syre i vattnet och inte om syrgas som du skriver, men det är pettitesser.

                        Att jag inte begriper det du skriver om "intern syrebrist" vill jag absolut inte att du tar som en förolämpning. Det är ju förmodligen inte ditt fel. Jag har inga vidare stora teoretiska kunskaper i biologi och vad som händer i cellerna har aldrig interesserat mig. Dock vet jag att syrebrist inte uppstår i mitt kar där jag har 45mg/l co2, det borde man ha sett på fiskarna, eller?

                        Till Tommy K vill jag bara säga att om du har något att säga om corydorastråden så är du välkommen att skriva i den och inte dra in den här, denna tråden har inte ett dugg med den att göra. Vore ju justast om posseidon fick ta del av dina synpunkter. Att du jämför mig med robinson robban tar jag som en grov förolämpning.
                        MVH
                        Magnus



                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Koldioxid försämrar upptaget av syrgas. Det är poängen. Syrgasbristen blir [u]i fisken, inte i vattnet. Jämför med syrgasbristen hos en storrökare. Det är samma sak (fast mekanismen skiljer sig något). På natten förbrukas syrgas av både växter och fisk. Därför kan syrgasen bli låg på morgonen. Hur det blir i ett akvarium vet jag inte men i sjöar med kraftfull växtlighet så kan det ge fiskarna (och faktiskt även växterna) rejäla problem.

                          citatock vet jag att syrebrist inte uppstår i mitt kar där jag har 45mg/l co2, det borde man ha sett på fiskarna, eller?
                          Japp, det borde du ha sett. Som sagt, effekten av syrgasbrist i vattnet förstärks av koldioxid (igen på samma sätt som effekten av syrgasbrist i luften skulle förstärkas om man storrökte). Koldioxiden ger precis som du säger inte syrgasbrist i vattnet. För fisken spelar ju det däremot ingen roll varför den inte får tillräckligt med syre i sina celler.

                          citaten pratar vi om löst syre i vattnet och inte om syrgas som du skriver, men det är pettitesser
                          Med rädsla för att vara tokdryg så måste jag ändå skriva att det vi diskutterar faktiskt är [u]löst syrgas i vattnet (02), inget annat.

                          citat:Jag kan inte funktionen med flera citat så jag skall försöka att besvara dina påpekande en i taget.
                          Du använder knappen som föreställer ett pappersark med en röd pil.


                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • GoSatta
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 1686

                            #14
                            citat:
                            Jag vill minnas att jag läst någon stans att syrehalten är väldigt hör i amazonas,
                            Antar att det ska stå hög. Innan regnperioden varje år i amazonas är faktist syrehalten otroligt låg vilket tillsammans med väldigt varmt vatten leder till att stora mängder fiskar dör årligen. Detta gäller ju dock då inte uppe i bergen.
                            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                            http://www.gosatta.org

                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • juli 2003
                              • 1827

                              #15
                              citat:[i]
                              citat:Jag kan inte funktionen med flera citat så jag skall försöka att besvara dina påpekande en i taget.
                              Du använder knappen som föreställer ett pappersark med en röd pil.


                              Den funktionen kan jag, men hur gör jag för att rada upp en massa citat i samma inlägg och ha mina komentarer i mellan?
                              MVH
                              Magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...