Tips till 330l-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leif Edvardsson

    Tips till 330l-kar

    Skall starta upp ett 330l (L110,B50,H60) på jobbet (kontor på fabrik). Akvariet är kanske mest lämpat för scalarer eller diskus men jag är lite sugen på ett par amerikaner av något slag. Som finnig tonårsjävel hade jag sebraciklider, eldbuk mm och trivdes oerhört med detta. Nu är jag sugen på något lite större men är osäker på vad som skulle kunna vara lämpligt med tanke på karet. Tips någon?!?
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Jag tror att det kan vara svårt att ha något större i karet pga den förhållandevis korta längden på karet, möjligtvis så skulle det kunna fungera med Jack Dempsey eller Salvini som inte växer så snabbt och som inte blir så fruktansvärt stora, men jag tror att det kan bli problem då de börjar intressera sig för lek pga hanens aggressivitet mot honan.
    Nicaraguensen kanske också kan fungera om du har tur men de är rätt aktiva och brukar vilja sträcka ut ordentligt vilket kräver lite längre kar, men de första lekarna bör gå bra.
    Grön texasciklid(carpinte) kan eventuellt också fungera till en början men i längden så tror jag att karet kommer att vara för litet pga aggressionen.

    Personligen så hade jag nog satsat på att ha en stor ensammen hane av t.ex. carpinte, trimac eller citrinellum. Det blir inga yngel men hanar av dessa arter har en attityd och ett beteende som gör dem intressanta i alla fall.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #3
      jag tycker 110 är för kort för alla av FI nämda ensamma hanar.

      Eldbukar, Sajica, Zebror eller Jack D (1 eller 2 arter) som håller botten, sedan stora levandefödare i ytskikten .. kan va svårt med Jack D när den blivit stor. Men Meeki och Sajica borde gå bra ihop med rejäla levandefödare.
      fish r friend

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av orm

        jag tycker 110 är för kort för alla av FI nämda ensamma hanar.
        Jo det blir nog för trångt i längden men det borde gå bra tills de är runt 20cm. Se möjligheterna, inte problemen.

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #5
          ja, det har du aldeles rätt i!
          fish r friend

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Nja nu behöver vi ju inte överdriva...
            Jag ger bara min lite mer liberala syn på saken, som jag ser det så går det ju alltid att uppgradera karet eller byta in fiskarna om det visar sig bli problem i framtiden.

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Leif Edvardsson

              #7
              Tack så mycket för åsikterna! Sajica har jag faktiskt sneglat lite på. Det är givetvis längden som gör mig bekymrad. Vi får se vad det blir. Det jag inte skrev från början är att jag har ett traditionellt 660liters hemma. Där går det för närvarande en massa ungdjur malawi. Jag trivs för närvarande med dessa men jag är övertygad om att det bara är en tidsfråga förrän jag skaffar något stort som t.ex. jaguarer. Nu blev det malawi för att famlijen tyckte det lät tråkigt med "bara två stora fiskar". Dessa såg dessutom inte lika färgglada ut som malawi. Då jag hadde förhandlat under lång tid för att bli av med den tråkiga familjefisksoppa som vi ärvt i omgångar från barnens kompisar var det inte mycket att fundera på. Jag ångrar mig inte men, men.....Förr eller senare..........Jaguarerna ser frestande ut......

              Kommentar

              Arbetssätt...