Det ultimata gruset?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Det ultimata gruset?

    Jag skall starta lokal om knappt två veckor, om nu någon råkat missa det :-) Jag har funderat jävligt mycket på grus på sistone skall ni veta. Drömt om grus... Jag har testat det mesta, sjösten, råda, bläster been there, done that, men har otroligt svårt att bestämma vad jag skall ha i mina kar i lokalen. Visst, vissa fiskar kräver visst grus etc, det förstår jag och det skall de få med, men i resten då? Blästersand är väl kanske min favorit, men ändå inte på nått sätt... Jag gillar inte "slipat" grus så mycket...

    Vilket tycker DU är det ultimata bottensubstratet? Några tips? Gärna med bilder...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    rådan som e strax under millimetern är nog min favorit. tätt följt av inget substrat alls. jag har min favvoråda i detta kar: http://akvarie.vatt.net/images/CA_576_040205.jpg & närbild på sanden: http://akvarie.vatt.net/images/CA_midas_040207.jpg
    fish r friend

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      jag har samma strl som orm men mitt är enfärgat ljus beige/vit

      Kommentar

      • Mohlin
        Användare
        • maj 2002
        • 139

        #4
        Jag ska prova denna danska variant, Flodsand.


        Finns i olika storlekar 0,1 - 0,3 0,3 - 0,7 0,7 - 1,2 o 1,2 - 2mm.


        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Har dessa, men ingen favorit tyvärr:
          - Råda 0,8-1,2 tyckte det var ok först, men nu tycker jag det är fräknigt o skitfult! Bättre med finare sort skulle jag tro.

          - Biltema 0,2-1,0, tja billig å rätt ok... men gillar inte färgen riktigt. Har blandat ut den med grov sjösten.. blev lite mer liv då.


          - Sjösten har jag haft förr, å den e inte rolig...

          Skulle vilja ha en mer mörksbrunare natursand. Med lite passande grus i... Man får nog ut i naturen och leta verkar det som, svårt att hitta nåt köpe grus som ser naturligt ut.
          Har man fler kar, så vill jag inte ha samma bottensubstrat i dessa!
          Anders L

          Kommentar

          • Kenneth
            Användare
            • april 2002
            • 277

            #6
            De flesta av de odlare jag varit hos har haft väldigt lite sand i sina burkar mest så att det precis täcker botten så inte fisken blir skrämd. Enkelt att göra rent.

            Råda sand eller liknande verkar populärast. Visningsburkarna brukar ofta ha ljusare sand typ fin sjösand eller korallsand.

            Biltemas sand är nog bra.
            MVH
            /Kenneth Johansson,

            ordförande
            Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
            Ansvarig för Ciklidstämman 2007

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #7
              Min favorit är sand från en sandstrand här i närheten!På endel stränder kan man hitta riktigt fin sand och det blir juh dessutom billigt

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Min favorit är den som jag har nu i min 375:a...nämligen Rådasand 0,33mm. Den är ljusare än 0,8-1,2mm och själva nyansen verkligen snygg. Växterna trivs också i denna sand vilket jag inte alltid sett hos sand med liten storlek...

                Kommentar

                • Torsten
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 647

                  #9
                  Ser man till utseéndet så är sanden från en av badstränderna vid Helgasjön min favorit. Skall det vara praktiskt, som när man odlar, blir det ingen sand alls..

                  Kommentar

                  • Lejonmarie
                    Användare
                    • april 2003
                    • 429

                    #10
                    Nått tips på vilken sand man kan blanda ut Biltemas sand med för att få lite mer liv och en nyans mörkare. Kanske inte så stor sten som Engelsk sjösten, nått finare/mindre än så!
                    Är det naturen som gäller eller?
                    ;-) LejonMarie
                    540L Vieja synspila
                    500L Cichlasoma bocourti

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                    Kommentar

                    Arbetssätt...