Lekande eller bråkande fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snysop
    Användare
    • oktober 2002
    • 98

    Lekande eller bråkande fiskar?


    Hej!

    Har 2 VF blåciklider som vi är lite osäkra på om det är en hona och en hane.
    Först så fick vi hem 2 st, men fortfarande efter en vecka blev den minsta attackerad och bortjagad av den större (som vi vet är hane).

    Så vi åkte och bytte. Efter att den nya fisken varit i karet ca 30 minuter så började det hända grejer... De simmade "huvud mot huvud" med uppsprärrade munnar och "gapade" åt varandra, sen högg de tag i varandras munnar och simmade upp mot ytan tillsammans... Sen så snurrade de runt varandra lite granna och hannen "viftade" med sin stjärtfena framför den andres ansikte. Är det detta som är lek?

    Jag misstänker att det är det, MEN, ibland så blir "honan" ändå bortjagad dvs att hanen nafsar henne i fenorna & "hugger" mot kroppen etc... Men, inte alls på samma brutala sätt som med den förra "honan". Vad tror ni? Är de "kära"?

    Mvh Karin
  • Tobbe_B
    Användare
    • augusti 2002
    • 299

    #2
    det första att hugga tag i munnarna är iallafall hanarna som strider (oftast)
    Men det andra darrande e ju oftast förkärlek till honan!
    Hmm konstit!
    Tobbe
    Msn:t__skate@hotmail.com
    Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
    Skateboard is not a crime.
    f.d cool men bytt användarnamn

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Det är vanligt att, främst sydamerikanska ciklider testar sin partner med "lip locks". Ett av naturens sätt att försäkra sig om att individer med tuffa anlag fortplantar sig. Det låter helt klart som att lek är förestående.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Emil Martinsson
        Användare
        • november 2003
        • 167

        #4
        Håller med Fredrik. Det kan dock ta ett tag innan dom leker.

        Emil
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

        Kommentar

        • snysop
          Användare
          • oktober 2002
          • 98

          #5
          Men, nu ser jag att den "lilla" har fått sina fenor lite urfransade - både bröst- och stjärtfenan & hannen jagar henne fortfarande. Men men, jag ger dem en vecka - sen blir det en tur tillbaka till affären. Tyvärr så har han inte så många vf blåciklid kvar nu... *suck*

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Ciklider kan gå ganska hårt åt varandra vid lek. Jag har upplevt flera fall både bland munruvare och substratlekare då honan dött för att hon inte kan "släppa till" just när hanen är på humör.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • snysop
              Användare
              • oktober 2002
              • 98

              #7
              Ojdå! TUr att det inte är så i verkliga livet!

              OK, men då ger jag dem ett tag till... NÅN gång borde de vara snälla mot varandra...

              Tack för era svar!
              /Karin

              Kommentar

              Arbetssätt...