T5 lysrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frick
    Användare
    • november 2003
    • 20

    T5 lysrör

    Jag bygger på en ljusramp med Mh och skulle vilja komplettera med 2st T5 lysrör. Är det någon som har koll på följande,




    Är det möjligtvis någon som har dessa, är det något att satsa på eller finns det alternativ?
    Kan man tända ett lysrör i taget eller är det två som gäller?
    Kan man tänka sig att det skulle vara något problem att ha lysrör i en Mh ramp som hänger en bit över karet?
    /Frick
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Det kanske är bättre att ställa denna frågan på saltvattensguiden, där finns en del som har erfarenhet av t5. Där finns också en kille som säljer t5 i Linköping som annonserar titt som tätt.
    Får man undra? Vad kommer du att ha i karet och hur stort är det?
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Frick
      Användare
      • november 2003
      • 20

      #3
      Hmm Linköping, skall kolla efter det!

      Fick 2st 150W Mh armaturer som blåst ner från en stolpe, och eftersom man är en "DIY" så måste man ju ta tag i det:-), en ny tändare och nya reflektorer och alltsammans i ett nytt plåtskal. Kan bli riktigt bra tror jag!
      Jag har bara ett kar och det är som det står i min signatur!
      /Frick

      Kommentar

      • Durin

        #4
        Varför så mastigt ljus om du inte kör saltvatten? Nu har jag iofs ingen aning om T5 men borde inte discus, fjärilar och kardinaltetror göra sig bättre i ett mörkare vatten med skummare belysning?

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          Jag ha en polare som startade ett saltvattens kar med T5 intill sitt kar med tropheus och han satt att det nästan var en skam att ha karet med troffar igång i samma rum som karet med saltvatten. Det var tydligen en grym skillnad.
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Frick
            Användare
            • november 2003
            • 20

            #6
            Om jag inte vet fel så finns det T5 rör som lämpar sig bra till sötvatten, och två 54w rör som hänger en bit upp tror inte jag blir för mycket. Mh kör jag kanske bara någon timme mitt på dan för växternas skull.
            Sen är ju saltvatten en våt dröm, så det är ju inte fel att förbereda med lite grejer!
            /Frick

            Kommentar

            • danneb
              Användare
              • december 2003
              • 61

              #7
              Jag ska ha 2 st 54w t5rör i mitt kommande kar. Fick rampen av en polare, snällt va

              Kommentar

              • Ricard
                Användare
                • augusti 2003
                • 476

                #8
                Kan man köpa t5-rör och armaturer i Sveige?[:0]
                Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                Kommentar

                • Mattias Olsson
                  Användare
                  • september 2003
                  • 328

                  #9
                  jajamensan...
                  www.pwss.nu

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • april 2002
                    • 880

                    #10
                    Finns lite att välja på hos http://www.aquaristic.net/ också, t.ex. http://store.aquaristic.net/AQfaa6bf...,0,0,id4357,,0, eller http://store.aquaristic.net/AQfaa6bf...,0,0,id1983,,0, .
                    Det finns färdiga balkar för inbyggnad med allt från ett till sex rör.
                    Förvisso inte i Sverige, men köper man via nätet är det väl mer en akademisk fråga var det skickas från?

                    Kommentar

                    • Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 1913

                      #11
                      citat:Fick 2st 150W Mh armaturer som blåst ner från en stolpe
                      Du vet att det inte är sånna armaturer man vanligtvis använder till akvarium va?

                      citat:Är det möjligtvis någon som har dessa, är det något att satsa på eller finns det alternativ?
                      Kan man tända ett lysrör i taget eller är det två som gäller?
                      Kan man tänka sig att det skulle vara något problem att ha lysrör i en Mh ramp som hänger en bit över karet?
                      Japp jag har dessa jag tycker dom är bra väger lite,tar lite plats och är allmänt smidiga...
                      Nackdel är dock att man får massa fula och störande sladdar över karet!...
                      Jag har för mig att Arcadia bara gör enkla sånna här,Så därför tänder man en itaget,Men om dom gör dubbla så tänds bägge samtidigt.

                      Hur långa är dina MH-armaturer ? fattar inte hur du ska få in ett lysrör där..?

                      Kom även ihåg att det inte går att tända T5rör med vanliga lysrörshållare som du visa på bilden!

                      citat:Kan man köpa t5-rör och armaturer i Sveige?
                      Joda!...Finns lite titt som tätt på http://www.saltvattensguiden.se
                      Just nu mycket billiga med!,



                      Kommentar

                      Arbetssätt...