fluval i soptunnan!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • forssten
    Användare
    • december 2003
    • 70

    #16
    Hej bättre sent än aldrig det är jag som drack ett par liter mbunas-vatten.Problemet är när jag ska starta filtret om jag kopplat loss slangar för rengöring vilket behövs minst en gång per månad så mårste jag göra en slags omstart filtret är i ett skåp under akvariet,när jag kopplar på slangarna så vill inte vattnet upp genom utflödet det står bara och brummar.Jag startar genom att 1:Öppna kranar på inflödet ,vatten strömmar ner i slang o filter 2:ska nu snabbt koppla på utflödesslangen innan allt vatten runnit ut på golvet(då bildas ett tryck) och jag ska då snabbbt.. 3:Trycka in kontakten så propellern kör igång. 4fta misslyckas detta igångsättande av ett jäkligt trångt utrymme under akvariet som ofta blir nersölat med vatten som sprutat upp ur utflödet innan jag hunnit fixera kopplingen på utflödesslangen som sitter ca 10 cm från motorn + att jag snabbt som ögat trycka in kontakten.[xx(]om jag har tur här så går den igång annars börjar jag om från början igen -pust!!!Har ngn en ide om en annan teknik svårt att förklara genom detta forum.Tack till den som orkar läsa allt detta (om ngn gör det vill säga)
    mbunas

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #17
      Det finns ju dubbelkranar som du kan montera på. Då kan du strypa vattnet i slangen och på så sätt behålla trycket. Koppla loss slangarna och gör rent i filtret. Koppla på slangarna igen och vrid om kranen så att vattnet rinner ner i filtret. Self priming !
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Mangan
        Användare
        • november 2003
        • 86

        #18
        Sätt på båda slangarna på filtret, öppna kranarna, sug till ordentligt i utblåset så att du får själv sug ner i filtret genom insuget, när filtret är fullt med vatten startar du det,ibland kan man behöva suga till ett par gånger i utblåset för att få ut eventuell luft från utblåsslangen. Hur enkelt som helst och inte en droppe vatten på golvet. Hoppas du förstår förklaringen och lycka till.
        Mvh
        Mangan

        Kommentar

        • Tess
          Användare
          • juni 2003
          • 29

          #19

          Alltså... Om du behöver göra rent ett ytterfilter "minst en gång per månad", då är det något som är galet! Titta över matning, antal firrar o.s.v., för om allt är som det skall i burken, så skall du definitivt kunna köra MINST tre månader utan att göra någonting, har du riktigt bra balans i karet kan det gå ett halvår till ett år innan du behöver göra rent det!

          Börja i den änden, så slipper du få ett psykbryt varje månad, och du kanske hinner läsa igenom en massa inlägg på forumet så att du, när du rensar filtret en gång per år, får igång det utan att dricka en ohälsosam mbunasmoothie... =0)

          Lycka till!

          Kommentar

          Arbetssätt...