Dilemma - Malawi vs Troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden

    ta de du tycker om. men vad säger att du inte kan skaffa några tystare pumpar och låta nykomlingen i familjen få ett riktigt snyygt malawi på rummet?
    Det tycker jag låter som den bästa lösningen för "crayleone". Akvarium är den bästa barnvakt man kan tänka sig, vår lilla telning älskar att sitta i babysittern framför akvariet. Han gillar det stora akvariet med färglada malawisar, men konstigt nog uppskattar han akvariet med "grå tanganyikasillar" ännu bättre.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • januari 2003
      • 82

      #17
      Den "måttligt" akvarieintresserade hälften ser ju akvarium på samma sätt som på en bokhylla eller byrå, allså som en möbel. Medans jag ser innehållet först. Hon tycker inte troffe-karet ser kul ut helt enkelt, men det gör ju Malawi-karet. Och jag tycker troffarna är roligare än Malawi. Hmm...

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #18
        citat:Hon tycker inte troffe-karet ser kul ut helt enkelt,
        Nej jag förstår henne, vem skulle välja ett troffekar före ett malawikar???
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          #19
          citat:Hon tycker inte troffe-karet ser kul ut helt enkelt,
          Ändra om lite i troffekaret så att det ser bättre ut då. Kanske genom att skaffa lite snygga växter(detta är nog ett ganska "säkert kort" att få karet till att bli bättre accepterat av "frugan")
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • AndreasW
            Användare
            • november 2003
            • 18

            #20
            Håller med Stelin angående växters positiva inverkan på fruar..
            Det brukar hjälpa till för att det ska utbrista "åååh så fint..."
            Medan man själv muttrar om att det inte är biotopriktigt.

            Hur som haver, lycka till men jag säger samma som de andra..
            Behåll det du själv vill ha, annars så blir det bara fel.

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              #21
              Tricela: vad har CA med diskusisonen att göra? Kom på nå eget :-P

              Crayleone: nu ere du som sätter ner foten å visar vem som bestämmer!

              eller gör som jag och muta med att sköta tvätten en månad.
              det funka när ja ville ha mitt 3:e kar
              fish r friend

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • januari 2003
                • 82

                #22
                Orm: Jag sköter ju redan tvätten! Och bilen. Och fönstren. Kanske får ta till med dammsugaren, som är bland det värsta jag vet.

                Jag får fortsätta fundera ut nåt.. Jag måste helt enkelt ha två akvarium. Måste man ha symaskin? Kan byta ut stationära datorn mot en laptop, kanske? Och sitta i soffan eller köket och surfa..

                Ni som har småbarn, hur har det gått när dom leker och kastar grejer hit och dit, inga otrevliga olyckor med akvarium?

                Kommentar

                • Christian Alfredsson
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 4122

                  #23
                  Laptop är givet om du har möjlighet. Själv har jag gjort så och är mycket nöjd. Trådlöst nätverk är ett måste dock.
                  Christian Alfredsson
                  http://www.zoopet.com
                  http://www.christianalfredsson.com

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #24
                    Mina barn har slagit ordentligt på karen med allahanda redskap och det har aldrig hänt något. Rita med kritor på glaset har också varit populärt. Jag tror att det är bra att låta dem trycka näsan mot glaset och riktigt kladda ner akvarierna så att de får ta sig en ordentlig titt, se bara till att hålla undan stora verktyg som hammare. Min dotter var farligt nära att tillkalla fiskarnas uppmärksamhet med hjälp av hammare en gång.

                    Fiskarna blir också väldigt orädda och härdade av att ha barn omkring sig. En sak som jag aldrig kan vänja mig vid är när barnen envisas med att vara under 720:an. Det är en utmärkt plats att bygga koja på men jag blir väldigt nervös och tror att bänken ska ge vika när som helst och att de ska få hela karet över sig.

                    mvh,
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 82

                      #25
                      Fredrik H: Roligt skrivit och det stämmer nog som du säger.. Men "tillkalla fiskarnas uppmärksamhet med hjälp av hammare" DET lät nervöst!

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #26
                        orm... Whhaaamba!

                        Det har jag inte sett någonstans...

                        Fredrik H.: Jag får hemskt nerviga känslor när jag läser om dina barns närhet till akvariet...jag skulle föbjuda koja under karet om jag vore du. Bättre att ha framförhållning än att vara efterklok. Allvarligt så skulle jag vara orolig, precis som du, när barnen är under eller omkring karet. Med tanke på vad som vilar på din benställning så tänk om de på något sätt skulle förvränga benen genom att de kivas och härjar under...hua...[:0]

                        Crayleone: Du kan föregå med gott exempel genom att "tala om vart skåpet skall stå" (om du nu skall ha ett skåp vill säga)!

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 82

                          #27
                          citatu kan föregå med gott exempel genom att "tala om vart skåpet skall stå" (om du nu skall ha ett skåp vill säga)!
                          Akvariet står på ett skåp, ja..

                          Det är ju f** att man ska ha en hobby till.. Det blir till att stuva undan ett dussin gitarrer och säga till den andra hälften att redaktören på Ciklidbladet säger, minsann, att det är den bästa barnvakten är akvariet och allra helst TANGANYIKA-AKVARIET!

                          (jag försöker alla tricks som finns! Kom med mer förslag..)

                          Kommentar

                          • Ralph
                            Användare
                            • maj 2002
                            • 736

                            #28
                            Hur stora är burkarna? En ställning med dem ovanför varandra fungerar ju om de inte är allt för stora. Vem behöver egentligen utrymmet ovanför ett akvarium, annat än till att ha ytterligare ett akvarium där.

                            Försöker köra med den metoden på frugan men det går lite segt...

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 82

                              #29
                              Utrymmet ovanför burkarna är inte helt fel.. Fast jag har möbelakvarium a la Juwel.. Allså med möbel och hela tjo fadderittan... Hmm.. Ska man allså behöva byta till alu-ram.. Ingen lust..

                              Kommentar

                              • Hans Eklund
                                Användare
                                • februari 2004
                                • 6

                                #30
                                Tja
                                Vill bara försöka att råda på enklaste sätt, min dotter växte upp sina första 4-5 levnadsår med mitt 450-kar i sitt rum till och från, mest till, och hon hade väl inga större besvär av det. Se bara till att det är tätt under och över. Nedanför av säkerhetsskäl och uppe på av hänsyn till innevånarna inuti som annars kan få påhälsning av diverse saker som när kompisens barn var och hälsade på och var vänliga nog att mata med godis och sen kolla om diverse leksaker gjorde sig väl om bottenprydnad.
                                EKL

                                Kommentar

                                Arbetssätt...