vattnet redo?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • denti
    Användare
    • januari 2004
    • 60

    vattnet redo?

    Startade mitt akvarium i torsdags. Har blandat i aquatan och nitrivec. Nu undrar jag när jag kan börja sätta i mina malawiciklider (kan snart inte hålla mig längre). Till saken hör att ytterfiltret jag använder är oanvänt och gruset har visserligen varit i akvariet förut men det var flera månader sedan och jag har tvättat det noga.


    Mvh Dennis
    /Dennis
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Nitrificationsprocessen inleds inte förrän det finns skit i vattnet. Det ena sättet att få igång processen är att mata i karet det andra att sätta i fisk. Börja försiktigt med 2-4 fiskar och vänta sedan 2 veckor.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Det tar 36dygn för vattnet att mogna.Efter 9-10 dagar så har du en ammoniak top som sedan följande dagar följs av en nitrit top,du ska nog inte kasta i mat i början.Att mata i akvariet innan du fått en fungerande bakteriebiologi lär förmodligen sluta med att maten ligger och ruttnar men däremot som Magnus säger kan du stoppa i ett par fiskar som får simma runt utan mat den första veckan,se till att dom e välgödda innan bara och i bra konditionen.Ett par black mollys kan vara en bra ide dom första veckorna om man vill vara riktigt noga men personligen så kör jag i 1 fisk per 50L efter redan några dagar o sedan efter 36dygn åker resten i.

      Magnus
      Skit som du kallar det finns alltid om du inte desinfekterat akvariumet och innehållet.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Ähhh, jag planterar fullt med växter och ger dom bra förutsättningar från början, då suger dom upp allt vad amonium/nitrit/nitrat som finns och man kan sätta i full fiskbestånd efter en vecka. Det jag skriver i mitt inlägg är de absolut vanligaste tipsen till nybörjare och inget jag har egen erfarenhet av så deelay har säkert rätt.
        Men nu när jag skall sätta igång mitt första icke växtkar så tar jag åt mig allt som skrivs som en svamp. Jag kommer att börja med 9 st små snäcklekare i ett 320 liters kar. Jag kommer att krama ur filtret från mitt växtkar så att nitrificeringen får en kick. Om jag får bekymmer så hör jag säkert av mig.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

          Ähhh, jag planterar fullt med växter och ger dom bra förutsättningar från början, då suger dom upp allt vad amonium/nitrit/nitrat som finns och man kan sätta i full fiskbestånd efter en vecka. Det jag skriver i mitt inlägg är de absolut vanligaste tipsen till nybörjare och inget jag har egen erfarenhet av så deelay har säkert rätt.
          Men nu när jag skall sätta igång mitt första icke växtkar så tar jag åt mig allt som skrivs som en svamp. Jag kommer att börja med 9 st små snäcklekare i ett 320 liters kar. Jag kommer att krama ur filtret från mitt växtkar så att nitrificeringen får en kick. Om jag får bekymmer så hör jag säkert av mig.
          MVH
          Magnus

          Plockar du lite saker från redan existerande akvarium plus filter så får du ju en otrolig "jumpstart" och växter hjälper ju till en hel del om man nu har sådana,av någon anledning så utgår jag alltid från att man inte har det ......vet inte varför man så är det iaf =)

          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • denti
            Användare
            • januari 2004
            • 60

            #6
            Jag har satt i lite växter men det blir ju inte så många i malawiakvarium.
            Så ni tycker att jag ska köpa några tåliga fiskar som startar upp nitrificeringen för att om ungeför två veckor fixa dom permanenta invånarna?
            Men de vattenberedningsmedlena jag har köpt, fixar de inte vattenkvaliteten lite snabbare?

            MVH Dennis
            /Dennis

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              Jag har aldrig använt några sådanna ämnen och är nog lite konservativ när det gäller sådant. Om dom verkligen gör någon skillnad när man har komunalt vatten vet jag inte. Jag har svårt att tro att man kan hålla filterbakterier levande i en burk. Jag har själv svårt att hålla dom levande i ett filter som flyttas mer än en timme.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                En mycket bra artikel om detta finns här;
                Denna webbplats är till salu! duboisi.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, duboisi.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                Arbetssätt...