Flagyl-frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    Flagyl-frågor

    Hej!
    Jag vet att dehär med Flagyl har varit på tapeten många gånger, men eftersom mitt internet är väldigt trögt för tillfället känns det lönlöst att leta igenom forumet efter tänkbara svar på mina frågor. (Klaga på comhem om ni misstycker..) =)

    Nåja, till saken.
    Jag har tankar på att skaffa ett medicin-skåp i lokalen innehållandes diverse bra preparat, om "olyckan" är framme. Förutom Sterazin, Protozin och Fura Pond tänkte jag även införskaffa Flagyl. (Jag vet, svårt att få tag på, men jag har "kontakter")
    Preparatet finns tydligen i ett par olika former. Vilken form är smidigast att hantera när det gäller medicinering av fisk? Jag tycker det verkar vara rätt smidigt med tabletter som man kan lösa upp i vatten. Tabletterna ligger på 400mg. Hur ska man dosera detta preparat? 100mg Flagyl per XXX-liter vatten? Doseringen kan ju vara en fördel att veta innan man införskaffar medicinen, så jag vet om det räcker med 10 tabletter eller om det är bättre med ett 30-pack. (30-pack kostar lika mycket som två 10-pack.)

    Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR
  • terjfan
    Användare
    • februari 2004
    • 16

    #2
    hej. jag köpte flagyl hos en zoo affär här i göteborg så om du bor i närheten så kan du gå till Majornas zoo ciklidkällaren och köpa det.

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      #3
      400mg flagyl till 100 liter vatten är den rekommenderade dosen. En burk med 100st 400mg tabletter kostar 250,50.
      Jag brukar först lägga tabletterna i en spann med vatten där dom får ligga och lösas upp i 20-30 minuter innan jag häller i det i karet.

      (Någon annan form än tabletter har jag inte provat.)
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        När jag köpte flagyl i måndags på apoteket kostade det 110 kronor för 10 tabletter á400mg. Jag doserade 1000 mg till ett halvfullt 540 kar vilket ungefär överensstämmer med Stefans rekomendation ovan.


        Det var märkligt att höra att en zoobutik säljer flagyl. Låter praktiskt fast ganska olagligt.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          Men det är asså bara att gå till apoteket och köpa flagyl?
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • medion
            Användare
            • augusti 2003
            • 243

            #6
            Nej Robin Flagyl är receptbelagt.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Man får kontakta en veterinär så kan han/hon skriva ut ett recept på Flagyl. Jag fick det utskrivet utan det minsta problem när jag förklarade vilka fiskar jag hade och vilket problem som uppstått.

              Jag har sett att andra haft det svårare att få något recept utskrivet...varför vet jag inte, men kanske tänker veterinärer olika angående detta.

              Kommentar

              • Leopoldi
                Användare
                • februari 2004
                • 1082

                #8
                Om man inte har en bra akvariebutik.......som säljer Flagyl.

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #9
                  Anledningen till att det kan vara svårt att få det utskrivet är att reglerna för alla antibiotiska preparat stramats upp ytterligare i Sverige på sistone eftersom det finns risker för resistenta stammar. Det har man till exempel sett i medelhavsländerna där man springer och köper antibiotika receptfritt bara man fått lite hosta och det finns antibiotika i alla möjliga hudkrämer osv.

                  Vetrinärer ska egentligen inte skriva ut Flagyl utan att tagit prover på fiskarna pecis som läkaren gör på våra halsar när vi misstänker halsfluss. Hittills har jag aldrig hört talas om att någon veterinär verkligen genomfört några tester på en sjuk ciklid och jag tror inte så många vet hur de skulle göra det utan att ha ihjäl fisken, om det ens är möjligt.

                  Risken med att sälja Flagyl i zooaffärer är att vi ger våra fiskar antibiotika så fort vi blir oroliga för dem och inte enbart i de fall som antibiotika verkligen är verksam.

                  mvh,
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • Leopoldi
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 1082

                    #10
                    sant

                    Kommentar

                    • Björn
                      Användare
                      • april 2002
                      • 787

                      #11
                      En 400mg tablett per 100liter vatten, det är ju rätt lätt att komma ihåg. =)

                      Att påstå att akvarieaffärer som säljer Flagyl är "bra", är ungefär lika sant som att det är bra att somliga tobaksaffärer säljer tobak och starksprit till 12åringar. Det finns ju, som Fredrik påpekat, en anledning till att Flagyl och liknande preparat är receptbelagda.

                      Mvh
                      Björn
                      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                      Kommentar

                      Arbetssätt...