Egen bänk till Juwel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HeLi

    Egen bänk till Juwel

    Står inför det svåra valet att införskaffa familjens första akvarium. Det lutar åt ett Juwel Rio 240. Några frågor:
    1. Om man inte vill ha tillhörande akv.möbel, kan det då gå att ställa det på t.ex en skänk. Har spanat in IKEA:s "INGO sideboard" som skulle passa bra i måtten. Den är gjord av obehandlad furu, vilket gör att man kan lasera eller måla i en färg som passar övr. inredning.
    2. Är det bäst att köpa alla fiskar man vill ha på en gång. Funderar på Golden, Saulosi, Trewavasae. Går de bra ihop.
  • Mattias Olsson
    Användare
    • september 2003
    • 328

    #2
    Juwel-akvariumen brukar väl bara säljas i paket med bänk,pump,värmare m.m?! Mitt Juwel Rio 300l var så iaf, dessutom är bänken väldigt snygg enligt min mening.

    Ska ni satsa på en annan bänk borde det väl i så fall bli billigare och köpa ett alu-akvarium eller helglas...?

    Kommentar

    • HeLi

      #3
      Kan också tänka oss ett alu.akvarie.Men med ramp o. pump vet jag inte om det blir billigare. Priset vi fått på Juwel-akvariet utan bänk är 2.198.
      Dessutom tycker jag att det är snyggast med inbyggd lysramp. Troligtvis känns det nog ändå säkrast att ha en möbel som man vet är gjord för tyngden. Kanske köper vi ändå det hela komplett.

      Kommentar

      • muppins
        Användare
        • september 2002
        • 96

        #4
        Runt Göteborg så kostar hela Juwel-paketet ( Juwel Rio 240 ) ca 3000 kr, så det är ju bara 800 kr dyrare än det pris du fått på bara akvariet.
        Kollade på "Ingo Sideboard" och det kostar ju 695 kr, så det skiljer ju inte så mycket... ( sedan tillkommer ju ev. färg och lack )
        Jag tycker också att det är snyggast med originalbordet till.
        Fast det beror ju förstås på var du bor. Om du bor på "fel" ställe så kan du säkert få betala betydligt mer än 3000 kr för ett komplett paket.
        /muppins

        Kommentar

        • salo
          Användare
          • april 2002
          • 314

          #5
          Det blir ju en snygg enhet med den tillhörande möbeln. Men samtidigt är ju karet konstruerat för att stå på en plan yta utan underlägg så vilken bänk som helst som är tillräckligt stor eller större borde fungera. Obehandlat trä är nog ingen bra idé då det är i princip omöjligt att slippa spill och då kommer bänken att suga åt sig av vattnet och om du har otur så kommer den att svälla på fel ställe och det kan ge trista resultat, i värsta fall en spricka i glaset någonstans.

          Lycka till

          /Jonas
          540 (180x60x50) under uppbyggnad
          30L Nano under planering
          Drömmer om ett Nanorev

          Kommentar

          • imported_n/a

            #6
            Juwels bord är nog det bästa alternativet om du ändå ska köpa ett Juwel-akvarie. Dessutom nu när det finns tillgänligt till ett såpass bra pris. Själv fick jag betala betydligt mer för mitt Rio 125 för ett par år sedan. Konkurensen har visst ökat...

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              På fråga 2 angående alla fiskar på samma gång så är det en bra ide men inte förens akvariumvattnet har mognat dvs ca 1månad.Vill du ha fiskar i tidigare så innförskaffa endast ett fåtal o mata mycket snålt första tiden.Man kan få lite problem med att lägga i fiskar senare då de första har tagit karet i besiktning och ett hejdlöst jagande lätt uppstår det är iof ingen garanti att det alldrig ska hända om man kör i alla på samma gång men risken är iaf bra mycket mindre.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              Arbetssätt...