Laminerat glas-syrafast plåt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spec mats

    Laminerat glas-syrafast plåt?

    av Juanito:

    "Själv föredrar jag Syrafast plåt och bara en glas ruta. Jag har ett akvarium där allt är i plåt förutom Två rutor"

    Vad är laminerat glas? har hört talas om det men vet ej vad det är-och kan du, juanito, eller nån annan beskriva hur ett sånt akvarium är konstruerat-och vad materialet kan tänkas kosta?? För det låter intressant tycker jag
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #2
    Laminerat glas är när 2 glasskivor är ihopsatta med en tunn plast(tejP)omöjlig att se. detta gör att glaset inte splittras vid eventuell krasch utan hänger ihop ändå, man kan även få sprickor i yttre eller inre glaset utan att läckage uppstår.

    Nackdelen är väl att det är dyrt och svårt att skära till, men hos en glasmästare får du tillskuret och klart.
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • Buckshot
      Användare
      • april 2002
      • 244

      #3
      Det sägs att om laminerat glas är under tryck en längre tid(som i ett akvarie) så kan folien(det som är emellan glasen)tryckas ut.
      Och då minskar hållfastheten.
      Så vanligt glas är bättre till akvarier.
      Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

      Kommentar

      • spec mats

        #4
        ok-tack för info, man vill ju ha så säker konstruktion som möjligt. att läsa om akvarier som spricker känns som en mardröm-även om jag har klarat mej ifrån en sån katastrof än så länge...nån som vet hur plexiglas är? dyrt förstås och även repkänsligt kan ja tänka mej, men det bör ju vara väldigt starkt och lätt-är det nån som har erfarenhet om plexiglas?

        Kommentar

        • sundelin
          Användare
          • oktober 2003
          • 234

          #5
          En framruta på en modern bil är gjord av laminerat glas, och om man kollar på en gammal bil ser man ofta att den blivit lite mjölkig i kanterna., dettta beror på att det tränger in fukt mellan glasen. Så om man skulle få ett läkage kanske man måste byta hela rutan??

          Kommentar

          Arbetssätt...