Viltfångade fiskar mer skygga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snysop
    Användare
    • oktober 2002
    • 98

    Viltfångade fiskar mer skygga?

    Hej!

    Jag undrar om VF är mer skygga än odlade? Har haft 2 olika arter VF och alla har varit skygga... Köpte häromdagen 2 VF Blåciklid och de är mycket skyggare (ligger och trycker i ett hörn) än de odlade Blåcikliderna jag hade innan... VF gömmer sig med en gång då man kommer in i rummet, det gjorde inte de odlade.

    Himmla synd, VF Blåcikliderna är ju så mycket vackrare än de odlade (som jag såg i "min" affär)...

    Suck... aldrig mer VF för min del... :-/

    /Karin
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Tjena Karin,

    Om du ger dem lite tid så kommer de säkert bli modigare. Nu vet jag inte hur det funkar med blåciklider, men med malawi så måste de vara ganska många för att de skall våga sig ut. Vissa slänger i en "dither-fish", typ en modig fisk av vilken art som helst, som visar vägen för de andra. Jag tycker inte G. OH är speciellt fega...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • april 2002
      • 1081

      #3
      De är normalt inte mer skygga än odlade, men de kanske behöver lite mer tid på sig. "Häromdagen" är ju inte så länge sedan, ge dem en vecka eller två så ska du se att de mår bättre. Prova att ge dem levande foder eller åtminstone fryst foder av något slag, då brukar de mest skygga fiskar övervinna sin rädsla.

      Jag har bara VF jordätare, Geophagus sp. Orange-Head, Satanoperca daemon och Satanoperca jurupari och de är alla pigga och orädda.

      /Hasse

      Kommentar

      • Festae
        NCS Medlem
        • december 2003
        • 45

        #4
        Mina VF Festae är pigga och mycket nyfikna på mig och de som kommer in i akvarierummet.
        Så jag tror inte att Vf är mer skygga.
        //Magnus
        720 l Central/Sydamerika ,375 l Victoria, 160 l sällskap

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Hej!

          Mina VF Cichlasoma har aldrig blivit det allra minsta tama. Generellt skulle jag absolut hävda att VF fiskar är mer rädda än de som är uppfödda i akvarium. Det har antagligen mycket med akvariets placering och kamraterna i akvariet att göra hurvida de blir mer orädda eller inte.

          Mvh

          olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • GoSatta
            Användare
            • februari 2003
            • 1686

            #6
            som vanligt, fiskar är ju individer dom också så tycker inte man kan generalisera så, miia odlade scalarer är skyggare en mina VF men min tetraodon lineatus är fegare en tåget.
            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #7
              Jag instämmer med GoSatta. Jag vill inte dra några slutstser från mina mycket begränsade erfarenheter av VF, men hittils så har mina VF fiskar alltid varit mindre skygga än de odlade.

              Jag talar då om Geophagus, Tropheus och hästnosar. Man inbillar sig att eftersom de levt i naturen så har de svårt att förstå faran i en människoarm som sträcks ut efter dem i karet. Det är vanligt att mina Tropheus betar på min arm när jag tvättar glaset.

              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Johan1
                Användare
                • maj 2002
                • 390

                #8
                Jag har inte märkt någon skillnad. Det kanske tar ett tag för en vildfångad fisk att anpassa sig till fångenskap.

                För tillfället har jag diskus och scalare som är vildfångade. Jag misstänker även att flera av mina fiskarna i mina tetrakar är vild då flera av dom är lättare att fånga i naturen än att odla i fångenskap.
                https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                Kommentar

                Arbetssätt...