Tips om back to nature

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagnusH

    Tips om back to nature

    Hej! Håller på att montera fast den största "back to nature" bakgrunden (Amazonas). Köpte den begagnad för ett tag sedan och när jag lägger ned/in den så skevar den betänkligt. Det största problemet är gavlarna som det fattas några cm på, dessutom så glappar det ännu mer i den ena överkanten... Kan man värma och bocka till? Andra tips?
    MVH Magnus Håkansson
  • guineapig
    Användare
    • september 2003
    • 72

    #2
    Jag hade samma problem med min Rocky, de verkar ha svårt att kapa till dem så de får rätt form. Försök justera in den så att överkanten är i våg och "glappet" hamnar i underkant istället, och palla upp med frigolit eller liknande. Gavlarna är lite värre, är den för kort så är den för kort....improvisera! Fyll ut med frigolit, gör ett insug på ena gaveln med filtermatta, med en stor rot framför så syns det inte att det fattas en bit

    Daniel Gullberg

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      Om den är begagnad så kan den ju ha blivit avsågad för mycket, men test med olika lutningar för att finna den punkt där glappet är minst.
      Ciklidhälsningar
      Kjell

      Kommentar

      • MagnusH

        #4
        Ja, nog kommer jag att få improvisera alltid... Filtermatta kanske inte är så dumt... Doppad i silikon? med torv?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          citat:Jag hade samma problem med min Rocky, de verkar ha svårt att kapa till dem så de får rätt form.
          Både Rocky och Amazonas är ju både högre och bredare än akvariet så har man fått ett glapp så bör det ju bero på att man sågat bort för mycket, vilket i och för sig är lätt hänt om man inte är noggrann vid tillkapningen.
          Ciklidhälsningar
          Kjell

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Du kan doppa filtermattan i svart silikon lite lätt så det inte täpper till porerna. Kanske kan du finna någon rotdel som du kan fästa (silikona eller bara luta den mot hörnet) utanpå filtermattan som gör att den göms mer.

            Det kan ju vara lite trickigt att skära till filtermattan så den smälter in i bakgrundens konturer.

            Stötta upp bakgrunden med att ha frigolit under den så att den kommer i rätt nivå på ovankanten. "Måla" frigoliten svart och kasta på rikligt med sand för att dölja frigoliten i nederkant.

            Kommentar

            Arbetssätt...