VILL VETA HUR NI GÖR......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    VILL VETA HUR NI GÖR......

    när ni ska byta ut grus etc i karet.
    Vi måste antingen göra rent vårt bottengrus/sten eller byta ut det helt och då är frågan hur vi ska göra så fiskarna inte far illa av det.
    Vi har inte ngt reservkar utan endast en stor balja som de skulle kunna var i under tiden om det går bra.
    Ska karvattnet/fisk och pump/värmare i där istället tills det stora karet är rengjort och klart att allt använda igen?
    Hälls det gamla tillbaka eller kan man ta nytt vatten?
    Har ju hört här att man INTE ska byta allt på en gång, men sedan har jag också fått höra (dock inte härinne) att det finns flera som byter ut allt vatten med jäma mellanrum för att de ska leka oftare/bättre, så då är ju frågan om det verkligen är så farligt att byta ut allt vatten samtidigt?!

    Ja, så hur ska vi göra med det här egentligen??
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    om jag gör en ommöblering/design-ändring som inbegriper sandutbyte brukar jag tänka ett par veckor å sen inte göra det för det är så satans knökigt å byta sand i stora kar.

    men senast jag möblerade om min 576L hadde ja fiskarna i 3 stora baljor i ett par timmar. Hadde ytterfiltret igång i en hink så inte bakterierna skulle dö, bytte allt vatten i akvariet, lät filtret dra igenom vattnet under en timme å koppade in fiskarna försiktigt.

    Byta allt vatten är inga problem så länge man ser till att värdena är relativt lika som innan.

    Jag hadde ingen värmare/pump i baljorna, men de stog i badrummet med golvvärme på.
    fish r friend

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Kan tänka mig det blir bökigt att göra såna här grejor, men ibland måste det ju bli ett *måste*, man kan ju inte ha det i år ut och år in, så visst måste man väl kunna byta vattnet, dock allt samtidigt också egentligen om man tänker på om ngn tex måste flytta, kan ju inte vara meningen att all fisk måste dö då, eller som när man kanske köper av en privatperson så kommer ju dessa fiskar till helt nytt vatten emot vad de är vana vid, men kanske det inte är samma sak som att komma direkt till ett kar som är upptappat på kranvatten, men av grejor jag hört härinne så ska man ALDRIG byta allt vatten samtidigt, så man drar ju öronen åt sig när man hör sånt då man ju är grön på området som jag är....

      När vi startade detta karet så började ju firrarna klia sig rätt mkt så jag misstänkte ju löss (om det nu är möjligt *ler*) eller ngt annat, ringde min handlare och åkte in med vattenprov, det visade sig att vi hade väldigt mjukt vatten (2), så vi köpte bikarbonat (tror jag det var) och strödde i och det har försvunnit helt nu, men lär väl återkomma om man byter allt på en gång eller om man kanske kan strö i mer i början om vattnet då blir helt utbytt och så minska på dosen allteftersom man gör delvattenbyten så där....

      Det jag hade i åtanke också är ju detta med Nitrit eller vad min handlare pratade om, då man startar upp ett kar så bör det visst stå med vatten i några dagar innan fisk tillsätts i vattnet för att denna nitrit skulle avdunsta, men om man då måste göra en sån här grej eller som jag nu hört att flera gör att de byter allt lite dåoch då för fisken ska leka etc och så i med firrarna igen, är det inte risk då för att de dör av den där förgiftningen som kunde bli då, jag vet liksom varken ut eller in här av allt man hör.....ska man bara typ bara chansa att de klarar sig, eller?

      Som sagt, jag är väldigt kluven i den här frågan, men på ett eller annat sätt måste vi snart rengöra gruset eller byta det helt.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Så här brukar jag göra men påstår inte att det är bästa tänkbara sättet (bortsett från att hålla fiskarna mörkt´och att inte skålla sanden):

        Jag brukar aldrig spara vatten. Grus och inredning innehåller en massa bakterier. Filter brukar jag rengöra dessutom men förståss hålla materialet fuktigt. Skålla aldrig filter, grus och övrig inredning. Planen är så lite jobb som möjligt. Håll fiskarna mörkt (riktigt kolsvart) samt ge dem luft med luftpump och se till att inte slarva för mycket med koppningen. Jag brukar se till att jag bytt vatten innan relativt frekvent så att vattenvärden i kranen liknar de i akvariet.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          citatom sagt, jag är väldigt kluven i den här frågan, men på ett eller annat sätt måste vi snart rengöra gruset eller byta det helt.
          Varför det?

          citatet jag hade i åtanke också är ju detta med Nitrit eller vad min handlare pratade om, då man startar upp ett kar så bör det visst stå med vatten i några dagar innan fisk tillsätts i vattnet för att denna nitrit skulle avdunsta, men om man då måste göra en sån här grej eller som jag nu hört att flera gör att de byter allt lite dåoch då för fisken ska leka etc och så i med firrarna igen, är det inte risk då för att de dör av den där förgiftningen som kunde bli då, jag vet liksom varken ut eller in här av allt man hör.....ska man bara typ bara chansa att de klarar sig, eller?
          Att byta grus är nästan som att starta om igen. Att "bara" byta allt vatten och starta om är inte en extrem påverkan. Mata inte de första dagarna och sedan lite försiktigt första veckan eller så. Jag gissar på att du nästan skulle kunna köra på för fullt med matningen med en gång utan att få nitritproblem, men det vågar jag inte påstå offentligt. Det beror ju på hur mycket och känslig fisk du har också.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ola:

            Ska jag ta nytt helt vatten till den här baljan (med samma temp. som karvattnet) eller ta utav karvattnet till det som de ska förvaras i under tiden som jag gör rent eller byter ut gruset?

            Vi gör ju delvattensbyten på 30% varje vecka, ska vi byta oftare ett par veckor innan vi gör det här så de alltså är mer vana med "nytt vatten"?

            Ursäkta mina dumma frågor......

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              #7
              citat:
              Det jag hade i åtanke också är ju detta med Nitrit eller vad min handlare pratade om, då man startar upp ett kar så bör det visst stå med vatten i några dagar innan fisk tillsätts i vattnet för att denna nitrit skulle avdunsta
              Nitrit kan inte dunsta, han menade nog klor. Klor är relativt ovanligt i svenskt kranvatten, men på vissa ställen förekommer det koncentrationer stora nog att vara skadligt för fisk. Klor försvinner ur vattnet genom gasutbyte med luft.

              Nitrit är giftigt för fiskar och skapas av naturliga processer i ett akvarium från fiskars avföring mm. Nyttobakteriernas jobb i ett filter är att ta bort nitriten. För att nyttobakterierna skall överleva låter jag mina filter köra på som vanligt fast i en hink under tiden jag meckar med akvarierna. Nyttobakterier finns i vatten/grus/rötter/sten etc men framförallt finns det i filtermaterialet.
              fish r friend

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ola igen:

                Jo, stenarna/gruset vi har är mkt smutsigt, man får ju bara bort det översta när man suger upp från botten vid delvattensbytet, sedan så funderade vi på om man skulle ha annat grus med bättre kalkhalt i kanske och också för att det ska bli lite snyggare/ljusare naturligtvis än det här "murriga" vi har nu (svarta stenar/grus + mkt lavasten + en rödbrun bakgrund-ser ut som en bergvägg).


                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #9
                  därför man har sand istället, skiten ligger ovanpå istället för å ramla ner mellan stenarna
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Orm:

                    Kanske man ska byta ut till sand istället då :-)

                    Klor nämndes det inget om, det var Nitrit de sade (är jag säker på) som de kunde bli förgiftade av, men det verkar ju nästan som om inget utav det jag fått höra stämmer....blir så less....

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      om ni undrar alltså varför jag nu är säker på Nitrit så är det för att jag pratat med min man också som nu kommit hem ifrån jobbet, det var Nitrit det pratades om säger han med.

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1884

                        #12
                        Du låter lite uppgiven Maria. Gör som Orm och Ola säger bara och strunta i handlaren så blir det varken Nitrit, klor, döda fiskar eller döda bakterier.

                        mvh,
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Byter du grus så är det i princip som att starta om och då får man mycket ofta nitrit. Ju mer "jox" från gamla akvariet i form av filter, inredning, växter mm desto bättre. Det här har mer med byte av bakteriesubstrat (dvs. grus) att göra än med vattnet. Kväveföreningar bryts ner till nitrit (mycket giftigt) och sedan nitrat (relativt ofarligt). I ett fungerande akvarium med vettig fiskmängd så är nitriten i princip alltid noll.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14

                            Läste om ett medel i ett inlägg ovan som jag också svarade på, medlet hette Nitrivec.....

                            Om jag gör så här då:

                            Tar över vatten från karet till baljan, i med mina fiskar där samt syrepumpen, täcker över så de får mörkt däri, ur med allt från karet, dock inte tvätta av för noga på lavastenar etc som tas ut ifall man skulle spara på bakterierna därifrån, ur med allt grus, torka ur det värsta, i med nytt grus, häll i nytt vatten i karet tillsammans med sånt där Nitrivec, koppa försiktigt in fiskarna i karet igen när det håller rätt temperatur.

                            Funkar det tror ni?!

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 2437

                              #15
                              kmef: låter bra!

                              Jag som mest har tåliga större ciklider orkar inte bry mig i Nitrivec å så men det kan vara en bra extra "försäkring" om man har känsliga fiskar och vill lägga pengar på det. Vad har du för storlek på kar och vad för pump?


                              Om du inte vill byta gruset, skulle jag fylla upp vatten i akvariet med gruset i, röra runt så all skit virvlas upp, sen tömma så du får ut skiten men slipper ta ur å i gruset. Så har jag gjort vid extrema cyano-bakteria-angrepp. men jag tömmer/fyller på med slang så det blir smidigare.
                              fish r friend

                              Kommentar

                              Arbetssätt...