Det värsta som kan tänkas har hänt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per K
    Användare
    • juli 2002
    • 19

    Det värsta som kan tänkas har hänt!

    Hej alla akvarister och ciklidvänner!

    Så har min akvariehobby fått sig en knockout och ligger just nu golvad och utdräknad...

    Följande hände i lördags morse...vaknade av en smäll, sambon sov lugt vidare, jag sprang ut i vardagsrummet med en stigande puls...min första tanke att ytterfiltret hade gett sig visade sig vara fel...i stället uppenbarade sig en tvärs- och längsgående spricka i bottenglaset...vattnet flödade ut ur akvariet (375 liter)...skulle säkert ha tömt sig själv på 10 minuter...jag väckte min sambo med ett skrik- Det läcker, akvariet läcker, saken hör till att vi bor på tredje våningen i ett hyreshus...Fram med hinkar under sprickan, lakan, handukkar, allt som går att torka med och samtidigt försöka få ur vattnet så snabbt det gick...stress och panik med skadorna kunde trots allt begränsas. Finns bara en lycklig omständighet...vi var hemma och kunde ta hand om katastrofen...

    Just nu ligger akvariet på miljöstationen...och det lär dröja innan jag får lust och mod att starta upp hobbyn igen...

    (Akvariet har tidigare stått på två olika ställen och varit med om två flyttar, kanske detta bidrog till katastrofen, annars var det i toppskick och bara två-tre år gammalt)

    Hoppas ingen annan råkar ut för något liknande...
  • Hasse_H
    Användare
    • april 2002
    • 1081

    #2
    A fy sjutton...det är trist när det händer. Mitt 540 kar sprang läck för några år sedan, men det gjorde inte att jag gav upp hobbyn. Det gav mig en ny erfarenhet och jag lärde mig ett o annat. Det är så man ska se på det, ge inte upp utan se det som en erfarenhet. Klen tröst idag, men om några veckor/månader så kommer suget igen...

    mvh
    /Hasse

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #3
      usch :-(

      hemskt att höra, som om det inte räcker med att jag hoppar högt i sängen varje gång något knäpper till ute i vardagsrummet ... nu får man höra att det inte är obefogat heller :-/
      fish r friend

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Hur länge efter senaste flytten var det?
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Mina djupaste sympatier.
          Eftersom samma sak hände mig den 1:a december 2003.
          Kommer precis i håg känslan... för djävligt!

          Min tröst får bli att ett intresse dödas inte så lätt... har precis ersatt det havererade karet och livet leker igen! Skall under sommaren renovera det trasiga, och simsalabim då har jag tre kar istället för två!
          Men visst, man glömmer det aldrig... svårt att somna i bland och smyger upp kollar läget.
          Anders L

          Kommentar

          • guineapig
            Användare
            • september 2003
            • 72

            #6
            det vore bra att få lite mer info, typ; vad för slags golv, helglas eller ram, inredning etc

            daniel gullberg

            Kommentar

            • Per K
              Användare
              • juli 2002
              • 19

              #7
              Tack för era sympatier...

              Efter senaste flytten hade akvariet stått 4 veckor..sen så hände det fruktansvärda...´

              Det blir inget mer akvarie i denna lägenheten i alla fall...man vill ju kunna sova gott om nätterna och även kunna resa bort utan att få mardrömmar..jag törs inte tänla på vad som hänt om vi inte varit hemma...veckan innan det hände var vi på skidesemester i Österrike...kunde ju hänt då...

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Fruktansvärt tråkigt. Det hände mig i augusti fast det var en fog och då läcker del lite långsammare.

                Hade du frigolit i och/eller under karet? Vad sade försökringbolaget?

                mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • Per K
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 19

                  #9
                  Lite hårdfakta kommer här...
                  375 liter, alu-ram, glastjocklek ?, tror det var 10mm tjocklek, stående på björkskåp, frigolit på botten invändigt, en hel del sten och sand till mina fd malawisar...parketten har blivit hårt ansatt och rest sig lite grann, blir antagligen en omslipning som gäller, kunde dock ha varit betydligt värre, grannen under har klarat sig från vattenskador...

                  En tanke är ju att göra skåpet under helt tätt och att det fungerar som ett uppsamlingskar vid eventuella olyckor.

                  Suget kanske kommer tillbaka...men på annan plats som det känns nu...

                  Kommentar

                  • Per K
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 19

                    #10
                    Glömde...i förra inlägget.

                    Skadorna täcks av fastighetsförsäkringen, känns i detta läget bra att ha en hyresrätt. Ingen självrisk och inga andra kostnader mer än tid och arbete. För akvarieförlusten kan jag få ut ersättning från länsförsäkringar med en självrisk på 1200 kr, får se vad ersättningen blir?

                    Kommentar

                    • Jonte_Maskin
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 59

                      #11
                      Ja, sånt händer! Kan berätta om en episod i mitt akvarieliv; Jag hade, tillfälligt, ett 200-liters akvarium ståendes på en byrå,(full med kläder). I Akvariet simmade en Redtail-mal i karantän. Vid hemkomst efter två dygn på finlandsbåt upptäckte jag med fasa att vattnet i akvariet var borta, malen var förlorad, golvet var en aning fuktigt och kläderna i byrån som säkert sugit åt sig 50 liter vatten var bruna efter avfärgning från byrån. Lister och matta var bara att riva bort, kläderna gick inte att få färgfria.
                      Varför måste det hända när man är bortrest? Varför spricker det alltid i botten? I detta fall sprack just botten. Vem kunde ana det, på ett relativt nytt akvarium. :-/

                      Kommentar

                      • Per K
                        Användare
                        • juli 2002
                        • 19

                        #12
                        Det verkar som det händer då och då att våra akvarier springer läck av olika anledningar. Kan det vara så att kvaliten på akvarierna inte är tillräcklig, för klena konstruktioner osv eller handlar allt om hur det står, att det är i lod och på rätt ställning eller skåp osv?


                        Kommentar

                        • Fiskar.nu
                          Användare
                          • september 2003
                          • 442

                          #13
                          bara att köpa extra stark glas då.
                          375 liter till L-malar

                          Kommentar

                          • Juanito
                            Användare
                            • maj 2002
                            • 180

                            #14
                            Ett sätt att gardera sig är att ha ett akvarium där botten är av annat material än glas. Själv föredrar jag Syrafast plåt och bara en glas ruta. Jag har ett akvarium där allt är i plåt förutom Två rutor. Sen när man engång låter laga ett plåt akvarium så kan man svätsa in rör för koppling till ytterfilter så behöver man inte dra slangarna över kanten på akvariet, snyggt och praktist.

                            Så låt nån firma som svetsar tankar svetsa till ett akvarium åt dig. Köp en laminerad ruta (totala tjockleken på en laminerad skall vara mer än på en icke laminerad ruta). Har man det så är man så säker man kan vara. En laminerad ruta spränger alldrig. Börjar den spricka nån stans kan man i lung och ro planera bytet av rutan utan att ett läkage utbryter. Däremot löns det att sänka vatten trycket rejält om en spricka uppstår på laminerat glas.

                            juanito

                            Kommentar

                            • Robin
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 4526

                              #15
                              Varför slängde du karet? Det går ju att spara eller sälja.
                              Mvh
                              Robin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...