Rädd att ytterfilter går sönder! Gör ett hål??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johanm3
    Användare
    • januari 2004
    • 63

    Rädd att ytterfilter går sönder! Gör ett hål??

    hej
    jag undrar om man kan göra ett litet litet hål i den slang som pumpar ut vattnet från akvariet. Ca 7-8 cm under ytan.. för när vattnet når hålet så kommer det ju in luft och så efter ett tag så lär väl pumpen dö.. men hellre det än att fylla lägenheten med vatten och att ha en massa döda fiskar!

    Är jag fel ute eller?
    mvh johan
    222L Malawi
    112L yngel
    20L yngel
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Nejdå, du är inte fel ute
    Glöm bara inte att stänga av filtret när du byter vatten (så att inte filtret suger i sig en massa luft).

    Kommentar

    • johanm3
      Användare
      • januari 2004
      • 63

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Karon

      Nejdå, du är inte fel ute
      Glöm bara inte att stänga av filtret när du byter vatten (så att inte filtret suger i sig en massa luft).
      ok tack så mycket!
      222L Malawi
      112L yngel
      20L yngel

      Kommentar

      • Vannar
        Användare
        • april 2002
        • 339

        #4
        Visst kan man benyttja sig av denna metoden, problemet är att det är ett jäkla jobb varje gång man ska byta vatten.
        Jag brukar alldrig slå av ytterfiltret när jag byter vatten.

        Risken att något ska hända är väldigt liten, även om pumpen går sönder är ju filtret tätt och inget vatten ska rinna ut. om oringen läcker men pumpemn fortfarande pumpar kommer den suga in luft men vatten läcker inte ut föränn pumpen stannar.

        Men visst kan du göar hål om du är osäker, men då ska du göra hål i Plaströret på sugsidan strax under vattenytan och inte i slangen.
        / Jonas Vannar

        Kommentar

        • davide
          Användare
          • december 2003
          • 335

          #5
          Jag har gjort ett hål på sugsidan och det räddade mig nu vid nyår.

          Åkte hem en vecka vid nyår och när jag kom tillbaka möttes jag av ett högt brummande från akvarierummet. till min förskräkelse såg jag att det fattades en massa vatten i akvariumet, men jag kunde ínte hitta något lekage.
          för att hitta det "felet" fyllde jag upp karet, rengjorde alla pumpar osv. då visade det sig att utblåset hade vinklats lite för mycket mot ytan så det SAKTA men säker skvittrat ut.

          Som tur är så hade jag borrat ett hål så pumpen inte kunde skvätta ut något mer.
          Pumpen pumpar tyst och effektivt nu trots några dagars torrkörning, MYCKET nöjd med kvaliteten. (Eheim 2217)
          MVH David
          www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

          Kommentar

          • sundelin
            Användare
            • oktober 2003
            • 234

            #6
            man borde väl kunna göra ett gängat hål i röre(vet inte hur tjockt gods det är), då kan man ju dra in en skruv i hålet när man byter vatten, eller limmar man en liten rör stump ut från röret som man kan sätta en hatt på.

            Kommentar

            • johanm3
              Användare
              • januari 2004
              • 63

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av sundelin

              man borde väl kunna göra ett gängat hål i röre(vet inte hur tjockt gods det är), då kan man ju dra in en skruv i hålet när man byter vatten, eller limmar man en liten rör stump ut från röret som man kan sätta en hatt på.
              mm tål att tänka på
              222L Malawi
              112L yngel
              20L yngel

              Kommentar

              Arbetssätt...