Tillsatser vid vattenbyten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bromid
    Användare
    • december 2003
    • 117

    Tillsatser vid vattenbyten.

    Hejsan.

    Har förstått att det råder delade meningar när det gäller vattenbyten och tillsatser av medel vid vattenbyten.

    Man tillsätter medel vid uppstarter men vadför behöver man tillsätta vid vattenbyte? Det medlet som man tillsatte från början finns väl kvar och tar hand om nytt nitrit och andra kemikalier som kommer med vattnet. Eller?


    Vad jag gärna skulle vilja ha ut är argument varför man bör tillsätta bakteriekultur då man skiftar 1/3 av vattnet i ett akvarium. Det går naturligtvis lika bra med argument varför man inte bör göra det.

    Det blir ju dyra pengar i längden om man skall hälla i medel varje gång man byter vatten.

    Att man tillsätter medel vid uppstart ser jag naturligtvis som en självklarhet.

  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #2
    citatet går naturligtvis lika bra med argument varför man inte bör göra det.
    För att det inte behövs. "Bakterier" finns mest i bottenmaterial och på alla ytor i karet samt i filter. Vid vattenbyte blir du således inte av med någon större mängd bakterier och att tillföra nya borde därför vara ganska meningslöst.
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Det bör du inte göra alls. Då du en gång skapat en kultur av nitrifikationsbakterier finns det ingen anledning att tillsätta mer medel, om inte du startar på nytt igen. Skall man verkligen göra det? Vem säger det?

      Jag har startat massor av akvarium och aldrig använd nått medel, så egentligen behövs det inte alls. Bara man är noga med maten, vattenbyten, filtrering och att inte belasta med för mycket fisk i början.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Mattias Olsson
        Användare
        • september 2003
        • 328

        #4
        Använde heller inget medel då jag startade upp mitt akvarium eller vid vattenbyten. Gör man som Zaphi sa: "noga med maten, vattenbyten, filtrering och att inte belasta med för mycket fisk i början" så bör det inte bli några problem.

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Aldrig använt nåt hokuspokus medel... har gjort som Zaphi
          Anders L

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Det enda medlen som kan tänkas behövas är tex Aquasafe eller Aqutan (finns säkert fler liknande) om man vill neutralisera klor eller binda tungmetaller vid ett väldigt kraftigt vattenbyte som kan stressa fisken med rubbad ämnesomsättning och nedsatt imunförsvar som resultat.Nitrifikationsbakterierna och denitrifikationsbakterierna
            lever i biofilmer som bildats på alla former av ytor som finns under vattenytan vilket gör att dessa kommer finnas kvar även efter ett vattenbyte så någon tillsatts av bakteriekultur blir därför överflödig.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #7
              Hej.
              Har aldrig använt några medel i mina akv.,men har börjat med aquasafe efter att ha blivit av med 9 st. stora diskus på grund av att vattenverket har bytt en del ventiler och rör i det komunala rörsystemet.
              MVH Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                Jag har aldrig använt någon tillsats i vattnet förutom bikarbonat i bland.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • Hasse_H
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1081

                  #9
                  Jag använder ibland Nitrivec när jag av olika anledningar måste starta om ett akvarium t.ex. i samband med flytt när jag inte kan ta med allt gammalt vatten. Då har man ju hela populationen som måste i akvariet direkt och då brukar jag köra i Nitrivec för att minska risken för nitrit-toppar.

                  Men aldrig några andra konstgjorda vattenberedningsmedel. Men behovet av detta handlar också om vilken vattenkvalitet man har.

                  /Hasse

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Till Hasse H:

                    Vad är Nitrit-toppar?
                    Jag har nämligen tänkt att rengöra gruset vi har i vårt kar då det är väldigt smutsigt eller byta ut det till ngt annat.

                    Här på ciklid har jag fått höra då jag frågat om vattenbyten tidigare att man aldrig skulle byta allt vatten på en gång, men i detta fallet måste man väl nästan det eller om man tex flyttar och så, sedan så har jag nyligen hört av en kille som har 9 kar hemma att det finns folk som brukar byta allt vaten titt som tätt för att få fiskarna att leka bättre/oftare, gissa om jag blev förvånad då jag ju trodde att de typ stendör då, så då bör det väl inte var så där farligt menar jag som jag har hört.....
                    Sedan så har jag i åtanke detta som min handlare sade i början då vi startade upp vårt kar att när man byter allt vatten eller kör igång ett kar så ska det stå några dagar så Nitrit-halten sjunker, våra fiskar började nämligen klia sig fruktansvärt, han trodde det var Nitritförgiftning, och jag kontaktade min säljare därför, in med vattenprov och då visade det sig att Nitriten var bra, men att vi dock hade väldigt mjukt vatten (2), så då köpte vi Bikarbonat som vi tillsätter varje gång vi gör ett delvattensbyte.

                    Så, vad är egentligen det här Nitritet?
                    Har det inget med nytt vatten att göra?
                    Skrev ungefär samma undran på Akvarieforumet förrut och där fick jag läsa om Klor som ngn skrev och trodde det var istället för Nitrit som jag menat.

                    Jag tycker det här blir rörigare och rörigare ju mer jag hör/läser, men också måste jag ju få klarhet i det så man verkligen vet vad som gäller.
                    Alla säger ju olika hela tiden....

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Att hålla på med bikarbonat innbär att man måste vara ganska nogrann med att inte glömma det ibland eller slarva så att värdena under ett par timmar förändras kraftigt,kraftigt rubbad värden stressar fisken och rubbar ämnesomsättningen vilket kan leda till tex bukvattensot eftersom fisken blir mycket motaglig för sjukdomar o parasiter då dess immunförsvar sätts ned pga av dessa faktorer.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        men vi som måste ha i sånt då för att få högre hårdhetsgrad samt att vi gör det varje vecka i lika stor mängd vatten/pulver....är det så himla känsligt menar du så vi måste göra det vid samma tidpunkt på dagen, typ en fm så det inte ena gången är fm och nästa gång en senare kväll...?! Har det så stor betydelse?

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          nej nej inte så utan jag menar att du måste se till att värdena blir desamma,eftermiddag eller förmiddag spelar ingen roll =)Ju mer man laborerar o tillsätter för att ändra värden ju mer jobb blir det ju att bibehålla dessa värden vid vattenbyten.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Ok, då tror jag inte det är ngn fara för våra fiskar på så vis.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...