Frigolit på botten, limma ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uffeman
    Användare
    • februari 2004
    • 234

    Frigolit på botten, limma ?

    Då så har jag tagit första steget att starta upp mitt första ciklidakvarium, så det finns en överhängande risk att det blir många nybörjarfrågor från mig framöver :-)
    (men jag känner mig trygg när jag har hela expertpanelen här att fråga) :-)

    första frågan:
    Jag har förstått att man bör ha en frigolitskiva i botten av akvariet, men bör man silicona fast den i botten eller ligger den där den ska efter man lagt på blästersanden och stenar ?

    -Om man INTE siliconar, finns det då en risk med tanke på frigolitens enorma flytförmåga att frigoliten i hörnorna försöker "flyta upp" ?


    mvh/L
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    Det finns olika åsikter om det här, men jag limmar alltid fast mina skivor numer.Det är inte så kul när den bryts sänder pga att man har snålt med sand eller sten. Eller du eller fisken gör en större ommöblering.
    Men som sagt, för en del går det tydligen bra utan att limma...
    Anders L

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • april 2002
      • 1081

      #3
      Jag limmar alltid, oavsett om jag har grävande fiskar eller inte.

      Kommentar

      • Juanito
        Användare
        • maj 2002
        • 180

        #4
        Det beror ju på hur tjock frigoliten är men jag rekomenderar att limma den i alla fall
        juanito

        Kommentar

        • Torsten
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 647

          #5
          Jag fyller ju på med vatten innan jag häver i sanden/gruset. Då är det ett måste att siliconera fast den..

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Jag rekommenderar definitivt att limma fast den då det finns risk att den släpper om du inte har den limmad och om du har tänkt använda hela botten med frigolit. Om du endast skall göra punktvis pga sten så kan det gå bra utan, men jag skulle trots detta rekommendera limning.

            Kommentar

            • Uffeman
              Användare
              • februari 2004
              • 234

              #7
              ok, tack för alla svar, då blir det en limmad version!

              -Jag har också sett flera som har en frigolitskiva utanför, alltså mellan benställningen och akvariet.
              Jag antar att det endast är en extra säkerhetsåtgärd som inte är lika viktig som den inne i akvariet.



              mvh /L

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Jag anser att den som är utanför är minst lika viktig som den du tänkt ha innanför.

                Den innanför är tänkt att vara skydd för glaset så att sten inte kan skada glaset vid tyngd eller fall.

                Den utanför är tänkt att vara skydd för akvariets spänningar om det skulle vara så att akvariet inte är helt i lod (står helt plant). Den är även till för att göra bottenglaset stabilare...men här tvistas det ibland.

                Frigoliten jämnar ut så att eventuella tunga punkt-tryck sprider sig på en större yta...innanför likväl som utanför. Jag har båda...

                Kommentar

                • Hasse_H
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1081

                  #9
                  Och jag tillhör dem som tycker att en frigolitskiva mellan ett alu-ram kar och en aluram-benställning inte tillför ett skvatt. Har aldrig använt frigolit där och kommer aldrig att göra förrän någon kan bevisa, teoretiskt eller med empirisk utprovning att frigoliten verkligen har betydelse för att utjämna eventuella spänningar i akvarieglasen. :-)

                  /Hasse

                  Kommentar

                  • Uffeman
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 234

                    #10
                    - Mycket intressant!


                    mvh/ L

                    Kommentar

                    • Torsten
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 647

                      #11
                      Jag säger som Hasse! =)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...