Inbyggt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aljgot

    Inbyggt akvarium

    Är det någon som byggt in ett akvarium i en vägg?
  • Slan11
    Användare
    • oktober 2003
    • 105

    #2
    Nej. Men om du säger vad du undrar så kanske man kan hjälpa ändå ? =)
    Royal Blue Vf Discus.

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      citat:Är det någon som byggt in ett akvarium i en vägg?
      Det är nog bra många som gjort det!

      Kommentar

      • Leif Edvardsson

        #4
        Jag känner en kille som passade på att bygga in ett akvarium när han byggde sitt hus. Hans planlösning var genial! Akvariumets ruta sitter i vardagsrumet. På andra sidan väggen ligger garaget. Har inte sett det själv men det var enligt ögonvittnena riktigt snyggt. Han bor i Lundtrakten.

        Kommentar

        • Joakim Draktoft
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 7334

          #5
          Ta en titt på denna länk för inspiration...


          Category='Aquariums%20-%20Build-Ins'

          Joakim Draktoft
          f.d Webmaster Ciklid.se
          ____________________________________________

          Kommentar

          • H2O
            Användare
            • december 2003
            • 138

            #6
            Jag har byggt in mitt kar i väggen, eller rättare sagt byggt väggen runt akvariet då det är en nybyggd villa.

            Karet är på ca 1200 liter och delen som syns är 260 x80 cm. Runt akvariet har jag en oljad eklist på ca 20-25 cm.
            Rummet som akvarie samt sump står i är har isloerade väggar samt dörrar, mynnar mot en klädkammare.

            Om det är snyggt? Jovarrs jag är nöjd och ännu mer nöjd blir jag om två månader(karantän) då mitt stimm på 12 VF rödprickiga gröna diskus komplitterar de andra 18 artfränderna. :-)
            Magister Mundi sum!

            Kommentar

            • Ralph
              Användare
              • maj 2002
              • 736

              #7
              Snart... Ska in med mitt 720 i väggen till gillestugan och tänkte dokumentera så gott det går.

              Jag har en bra vägg för detta då det är hålsten, inte betong. I rummet bakom finns betonggolv (så en läcka gör inte sååå mycket) och nära till vatten/avlopp så det blir perfekt!

              Jag kommer precis som Diskusfreak att ha en bred list runt om, som kommer att gå ner lite nedanför vattenytan så att det inte gör något om nivån sjunker ett par cm. Dessutom kanske akvariet ser lite bredare och coolare ut, vem vet!

              Kommentar

              • H2O
                Användare
                • december 2003
                • 138

                #8
                En detalj som du kan tänka på när du gör detta är att lägga den nedre listen så att den täcker sanden, på så sätt slipper man se smutsranden längst ner.
                Min ram täcker även ytan som du planerar, detta gjorde att jag kan dölja utblåset från alla filter där. Dvs alla utblåsen är i ytan på framkanten av karet.
                Magister Mundi sum!

                Kommentar

                • Ralph
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 736

                  #9
                  Jo, då jag har alu-ram på min burk tänkte jag försöka dölja den helt med hjälp av listen. Blir snyggare då!

                  Vad gäller utblåsen så har jag btn-moduler så allt sådant är redan undangömt tack och lov.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...