Alträsk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slan11
    Användare
    • oktober 2003
    • 105

    Alträsk

    Hejsan alla

    I helgen tänkte jag bege mig ut på något alträsk å försöka hitta lite rötter/grenar som man, om jag förstått det rätt, kan använda i akvariet (?).

    Var är bästa stället att börja leta på om man säger, hur långt ner ska man gräva? var på mossen/träsket hittar man de bästa rötterna?
    tips/tricks ?

    Vet att någon här på forumet, kanske anli? har gjort detta. ha d gott!
    Simon
    Royal Blue Vf Discus.
  • Slan11
    Användare
    • oktober 2003
    • 105

    #2
    Kom på att det vart Hasse som gjort detta.
    Royal Blue Vf Discus.

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • april 2002
      • 1081

      #3
      Vill bara säga att man måste respektera allemansrätten när man ger sig ut på sådana här äventyr. Det är inte bara att plocka varsomhelst.

      Mina alrötter plockade jag på botten av en sumpig bäck/dräneringsdike som rann mellan två sjöar i ett mossområde med mycket tall och albuskage. Rötterna låg alltså löst på botten, eller nere i bottenmaterialet, jag tog aldrig några rötter som kom från levande träd eller buskar.

      Vadarstövlar rekommenderas, det är då "enkelt" att med fötterna känna sig fram genom botten. Yxa och grensåg rekommenderar jag att man har med sig. Kan också vara bra att ha med sig nån kompis som kan dra upp en ur dyn om man skulle fastna...

      Det lär bli rätt kallt om fötterna denna årstiden....lycka till!

      mvh
      /Hasse

      Kommentar

      • Slan11
        Användare
        • oktober 2003
        • 105

        #4
        Jepp. det vet jag, själva träsket ligger på min morbros mark så den biten e cool.

        man kan alltså plocka från bäckar också ?
        Det har vi tonvis med hemma
        hur ska jag se om träet är gammalt, dvs urlakat och sådär ? går det?
        känner man igen al på något sätt?

        vet inte ens hur levande al ser ut =) haha.

        kallt blir det. blött blir det. förbannad lär man bli. men det är det värt om jag hittar nånting ! =)))



        Royal Blue Vf Discus.

        Kommentar

        • Hasse_H
          Användare
          • april 2002
          • 1081

          #5
          Det är ju lite svårt så här års att se skillnad på olika lövträd...men kolla här: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/betu...s/alnuglu.html
          Alen växer ofta utmed kanterna på vattendrag. Färska rötter är ofta mycket mörka, nästan svarta. I brottytorna är de lite orange-röd-gula. Gamla rötter har ofta en mörkbrun färg, nästan som "mangrove"-rötter, med lite orangea inslag där kärnvirket tittar fram.

          Det är iaf mina erfarenheter. Har en liten bild från min rotexkursion i höstas, de nedre rötterna är gamla och låg i dyn i bäckens botten. De övre är lite färskare, om än döda, och trängde ut från marken ner i vattnet. Jag använde inte dessa senare då jag tyckte de inte stämde färgmässigt mot de äldre rötterna. Den stora roten i bildens mitt/nederkant är knappt en meter lång och är superfin i karet! :-)



          mvh
          /Hasse

          Kommentar

          • Slan11
            Användare
            • oktober 2003
            • 105

            #6
            ok. egentligen är det väll kärnvirket man vill ha, lr ? äldre rötter brukar väll vara nästan rent kärnvirke om man säger, hårda som f*n.

            tack för hjälpen hasse, jag återkommer med lite info om hur det gick tillslut!

            Ha d gott
            Royal Blue Vf Discus.

            Kommentar

            • Hasse_H
              Användare
              • april 2002
              • 1081

              #7
              Där är en skillnad mellan mangrove och al, de senare är lite mjukare.
              Lycka till!
              /Hasse

              Kommentar

              • defdac
                Användare
                • april 2002
                • 865

                #8
                citat:
                Har en liten bild från min rotexkursion i höstas, de nedre rötterna är gamla och låg i dyn i bäckens botten. De övre är lite färskare, om än döda, och trängde ut från marken ner i vattnet. Jag använde inte dessa senare då jag tyckte de inte stämde färgmässigt mot de äldre rötterna. Den stora roten i bildens mitt/nederkant är knappt en meter lång och är superfin i karet! :-)

                Men SHIT vad snygga! Måste fixa vadarstövlar med andra ord.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Slan11
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 105

                  #9
                  Fruuuuuuuuuuuuuuuuuuktansvärt......
                  låna farsans stövlar å klampa ut i regn-skogen ;D
                  mkaaaaj..
                  Ha d gotti.
                  Simon
                  Royal Blue Vf Discus.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...