Sand på frigolitbotten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Sand på frigolitbotten?

    Jag undrar vilket alternativ som är bäst, eller om det finns andra bättre alternativ än dessa, för att ha en sandliknande botten om fiskarna gräver mycket som inte stör om det kommer fram - vilket t ex en vit frigolit eller glasbotten kan göra.

    * Kasta i sand på silikon. (måste ha silikon på hela bottenplattan).
    * Blanda in sand i husfixen och måla över bottenplattan.

    Tar gärna emot tips...
  • ssm6sky

    #2
    Jag håller på och bygga en sandbank som bakgrund, jag har testat att limma sand med silicon och det funkar utmärkt få frigolit.Jag strök ut ett C:a 1 mm tjockt lager med silicon på frigoliten strödde sedan över med rikligr med sand ( 2-3mm ) Sanden stötte jag med handflata rätt kraftigt, lät det härda i ett dygn. Jag tycker resultatet blev utmärkt.Jag her tyvärr inga bilder , jag får min kamera om tre veckor.
    Det är nog bäst med svart silicon om något korn låssnar.

    Kommentar

    • pleco
      Användare
      • april 2002
      • 516

      #3
      Jag provade "kasta sand på silikon" metoden i mitt gamla 720L med rådasand 0,4-0,8 men var inte nöjd med resultatet,inte snyggt då silikonet var lite synligt kanske var jag lite slarvig eller så funkar det inte så bra med fin sand.
      ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

      Kommentar

      • malawi_voodoo
        Användare
        • juli 2002
        • 790

        #4
        Tricella: jag tror inte det gör nått om det sticker fram lite vitt, jag såg ditt akvarium på zoonen å det var asful!! (skoja)

        Ha bara frigolit där stenarna ska stå då, det kan inte vara så störande.

        /Glenn Wouda

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

        Kommentar

        • Rickard81
          Användare
          • januari 2004
          • 91

          #5
          Jag tror på att blanda sanden i husfixen. Lät för omständigt med silikon tycker jag.

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • april 2002
            • 1081

            #6
            Jag målade min frigolitbotten i ungefär samma färg som sanden har, lackade sedan ett tunt skikt med akvarielack som jag kastade sanden i.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Malawi_voodoo: Du får tycka vad du vill om mitt akvarium.[:0] Jag har inte kvar bakgrunden alls utan akvariet är glasrent igen. Jag håller på att bygga om helt så därför frågar jag.

              Vill du ha vitt som kommer fram får du ha det...jag vill inte ha det.

              Och...hm...hur ser ditt kar ut då?[xx(]

              Kommentar

              • Lejonmarie
                Användare
                • april 2003
                • 429

                #8
                Tja!

                Jag har en svart/grå typ fjällunderlägg i botten på karet (inuti alltså) den funderar som skydd för nedfallande stenar när min monster gräver och underminerar! Håller med deja tt det itne aär så snyggt att det sticker fram vit Friggo!!

                I skrivande stund så undrar jag om det är fler som testat denna variant! Ska snart inreda ett nytt kar och då sitter jag med samma funderingar.
                Vet nån om fjällunderlägg kan innehålla nått farligt ämne som skadar vattnet? Jag har ju det redan och ahr aldrig märkt nått!

                Det finns oxå en fördel till som jag kan tänka mej och det är att den smular inte sönder, den är kompakt och fast firrarna gräver fram så den syns så märks den inte alls, den är ju gråsvart!
                ;-) LejonMarie
                540L Vieja synspila
                500L Cichlasoma bocourti

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                Kommentar

                • malawi_voodoo
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 790

                  #9
                  Tricella: som sagt- jag bara skojade Det såg bra ut, bakgrunden var jättefin

                  Hehe mitt akvarium har en svaghet: mitt grus (5-7mm engelsksjästen, asfult!!) ska byta till rådasand snart

                  Men lägg en massa skiffer över frigoliten. Fst du blir det ju svart
                  /Glenn Wouda

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                  Kommentar

                  • Leif Edvardsson

                    #10
                    Jag funderar på att använda en typ av filt/matta som används vid hus- och väg-byggen. Den är ca 1-2mm tjock och grå. Tanken var att använda fler lager under stenarna och färre under gruset. Färgen påminner om ett grått liggunderlag. Jag har som Marie varit inne på liggunderlag. Gruset är ju inte grått men det borde störa mindre med grått än vitt. Filten har dessutom inte en "plastig" yta.

                    Kommentar

                    • salo
                      Användare
                      • april 2002
                      • 314

                      #11
                      Har precis limmat i min bakgrund, den står på 5cm frigolit som jag har skurit efter konturerna på bakgrunden. Smetade ut svart silikon på den bit av ovansidan som syns och även ver på kanten och kastade i blästersand. Tycker nog att resultatet blev riktigt bra. Mycket bättre än vit frigolit i alla fall.

                      Obs det ska vara svart silikon annars blir det nog inget bra.

                      /Jonas
                      540 (180x60x50) under uppbyggnad
                      30L Nano under planering
                      Drömmer om ett Nanorev

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Malawi_voodoo: Ingen fara alls...jag tål en hel del.

                        Tack alla för de svar och tips ni gett...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...