Optimal setup

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    Optimal setup

    Har skaffat ett Eheim 2250 o då undrar man ju som sagt vad man ska ha i det för att uppnå ett bra resultat i ett 480Liters med ca 25 12cm Utakas.Jag har kollat o läst en del men inte blivit klokare i ämnet än så kanske någon har praktiserat lite redan med liknande storlek på filter o har något bra tips? =)
    http://www.aquariumstockholm.se/
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #2
    En bra setup tycker jag är eheims standard rekommendation. Filter vadden överst kan man dock skippa om man inte känner för att hålla på och byta den med jämna mellanrum(vadd sätter ju igen fort och drar därigenom ner cirkulationen i filtret).

    Jag har tre st classic ytterfilter(2217, 2250(används inte för tillfället),2260). Uppsättningen är ungefär som eheim rek. 3-4 cm keramiska makaroner(ännu bättre vore nog siporax eller liknande som har större yta)-3cm blå grovporig filtermatta och resterande utrymme ehfisubstrat(PRO). Ibland kör jag även med ett tunt lager vadd överst(1-2cm) men nackdelarna är som jag skrev ovan. Jag använder inte strilröret som finns med utan har fritt blås och det blir därigenom lite bättre cirkulation genom filtret än om man använder strilrör.
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • Mattias Olsson
      Användare
      • september 2003
      • 328

      #3

      Jag har kalkhaltigt grus i botten, ca 1/3 av volymen. Sedan "blåa" filtermatta i olika porstorlekar och en tunn och mer finporig filtermatta överst.

      Funkar bra i ett 300l malawikar som jag har (eheim 2217).

      Kommentar

      Arbetssätt...