Stoppa Blå Ciklid lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    Stoppa Blå Ciklid lek?

    Hej,

    Har ett par av Blåciklid, dom leker konstant! Såfort där inte finns några yngelkvar så leker dom igen, tycker det är lite tråkigt för det blir en del aggro i karet men mest att honan inte växer...

    Jag har tagit bort en del leksubbstrat men det hjälper inte, om jag så skulle rensa hela karet så hade dom lekt på bottenglaset!

    Det måste finnas någon som är i samma situation? Hur ska jag göra, kan väl inte vara super bra för fiskarna heller eller?

    Mvh Ola
    ola lindeberg
  • nybörjaren
    Användare
    • juni 2003
    • 18

    #2
    Hej Ola
    Tar du bort ynglena eller får de gå kvar med föräldrarna tills att de slutar att vakta dem? Tror att det spelar en stor roll när det gäller deras lekbeteende. Jag har också ett blåciklidpar som lekte mycket i början. Men sedan hanen var väldigt agressiv mot honan så att jag fick lov att sätta ner en plastvägg mellan dem i akvariet , så rubbades deras lekbeteende rejält. Nu leker de ca varannan månad och har fått starkare färger och äter bättre än förut. Visserligen är det också ganska ofta men förut var det ca varannan vecka...
    Lycka till!
    Pa

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #3
      Jag har tagit bort ynglena 2ggr av ca 6. Ena gången för jag skulle dra upp en kul andra för den första kullen ville ha lite levande foder=) men dom sissta 4ggr har jag inte rört något...

      Mvh Ola
      ola lindeberg

      Kommentar

      Arbetssätt...