Favoritstorlek på kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mård
    Användare
    • februari 2004
    • 285

    #16
    Gillar måtten på mitt största....150*80*60.....men nästa gång blir det ett längre kar typ två, tre meter..men jag behåller gärna det djupet;=)
    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

    Kommentar

    • jannemannen
      Användare
      • juli 2004
      • 306

      #17
      Mård ! Det måste vara underbart med 80 cm i djup ! Hur har du möblerat i det karet ? 80cm måste ju betyda en viss "frihet" sas...

      Mvh/Janne
      Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

      Kommentar

      • discusred
        Användare
        • juni 2004
        • 851

        #18
        Jag tycker att ju större akvariet är, desto mer hat/kärlek blir det[:0].
        Fan, man älskar sitt stora kar, men man blir narvösare i kroppen. Skall det spricka? Skall slangen till ytterfiltret gå ur kopplingen? Lämnar regerigen mig om akvariet läcker ut i hela vardagsrummet?
        Tror jag skall börja med 25 liters, för min hälsa skull

        Kommentar

        • Tobias
          Användare
          • juni 2004
          • 95

          #19
          Jag tycker inte det är en konstig fråga, vilket slags akvarium man har kan peka på vad man är intresserad av. Jag tycker dock att akvariet ska, efter bästa förmåga, vara anpassat efter fiskarnas behov.
          Själv går jag och tittar på ett akvarium som är 305 cm långt och 120 cm djupt, men bara 50 cm högt. Det har jag tänkt att ha till mina rockor och Uarus.
          Någon gång kommer jag att införskaffa ett akvarium som är 120 långt, 80 högt och 45 djupt. Det kommer att bli för mina skalarer. Jag föredrar själv akvarier med större bottenyta dock.
          Det kommer att dröja ett tag innan jag kan skaffa det större akvariet, men det står högt upp på önskelistan. Kan kanske baka in det när vi tar lån för hus...
          På väg tillbaka in i hobbyn.

          Kommentar

          • Ola
            Användare
            • augusti 2002
            • 1232

            #20
            Tobias, 305*120*50cm är ju ett drömmkar!
            Höjden är väl knappast någon nackdel sålänge man inte skall ha Discus eller liknande?

            Favorit karet/dammen skulle för min del vara en jätte innomhus damm
            Men ändå så man skulle kunna se in karet/dammen från ett annat rum.

            Mvh Ola
            ola lindeberg

            Kommentar

            • Torsten
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 647

              #21
              Det jag drömmer om just nu är ett 250x80x70. Givetvis djupare än högt, men framförallt långt.. =)

              Kommentar

              • pitchblack

                #22
                200x50x50..375:ans djup o höjd och 720 längden för fiskarna att sträcka ut om man har såna:))

                Annars är det jag ska köpa härnäst skönt..960 liter med välvd framruta...lite bakgrunder och stenar i det så))

                ha det gött,,stefan

                Kommentar

                • Tobias
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 95

                  #23
                  Nackdelen med höjden på ett akvarium kan ju vara kostnaden. Akvariet jag nämnde som är 300 cm långt och 50 cm högt kostar väldigt mycket mer om man lägger till 20 cm på höjden. Priset går upp med 70% faktiskt, om jag kommer ihåg min matte rätt.

                  Jag såg bilder en gång på ett projekt där en man gjorde om hela sin baksida till en damm. I källaren gjorde han om ett rum så att det hade stora fönsterväggar där han kunde sitta i in fåtölj och titta ut. Såg häftigt ut!
                  På väg tillbaka in i hobbyn.

                  Kommentar

                  • spec_mats

                    #24
                    väntar ett akvarium från akvarie-lagret med måttet (lbh) 140*80*60 med 12mm glas-tror det blir bra,ska antingen ha tropheus el mbunas

                    Kommentar

                    • Ante
                      Användare
                      • november 2002
                      • 571

                      #25
                      har ett 200x50x60 som ska upp samt en 375:a 150x50x50 och det är bra burkmått anser jag och många med mig, annars hade dom nog inte funnits...
                      En annan favorit är ju 540, 150x60x60 som jag tycker är mycket burk för sin längd.
                      beror väl lite på vad man har för fisk, jag kör troffar och då är väl längden det viktigaste, min 1,5m. även om jag med framgång haft dom i betydligt mindre burkar med.
                      En grupp på 14 st.Ikola som lekte hejvilt i ett Juwel 240 liter.

                      Kommentar

                      • pleco
                        Användare
                        • april 2002
                        • 516

                        #26
                        Hörde att Åled ska sluta tillverka 375L och 540L ,det bir 400L(160x50x50) och 576L(160x60x60)istället .
                        ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                        Kommentar

                        • Torsten
                          NCS Medlem
                          • september 2002
                          • 647

                          #27
                          Det har tydligen att göra med längden på lysrören. Då slipper man "saxa" dom.. Inte helt fel kanske? =)

                          Kommentar

                          • Ante
                            Användare
                            • november 2002
                            • 571

                            #28
                            låter vettigt tycker jag.

                            Kommentar

                            • petrol
                              Användare
                              • juli 2002
                              • 167

                              #29
                              Jag är grymmt nöjd med mitt 300x60x60, men jag tror att vi alla har olika smak..

                              Mvh
                              Petter
                              Nu med ett 3 meters revakvarium

                              Kommentar

                              Arbetssätt...