räkmixrecept till mbunas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • forssten
    Användare
    • december 2003
    • 70

    räkmixrecept till mbunas

    Hej "alla" finns det någon som har recept på rämix tänkte tillverka idag!tacksam för ännu ett snabbt svar.
    mbunas
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #2
    jag kör:
    0,5kg räkor med skal (avsaltade)
    0,5kg ärtor
    0,5dl uppblötta pellets
    12ml "favorit" gelatin + 0,8dl vatten
    en halv multivitamin i vatten
    en tesked askorbinsyra

    du vet hur man gör va?
    Man mixar först räkor till fin puré sen har du i ärtorna å gör samma med dom. SEn har man i resten å mixar ännu mer.
    Se till att mixen har ca 45grader, värm i micron.
    Sen smälter man gelatinet i micron.SEn blandar man i gelatinet.
    Häll i påsar, lägg på fat i kylen i 4-5timmar. Sen in med det i frysen.

    annars:
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • forssten
      Användare
      • december 2003
      • 70

      #3
      [?]Det låter väl bra men har "hört" disskutioner om att gelatin inte är bra att anv pga att det är animaliskt?? en del använder torsk som bindemedel och även vitlök som imunförstärkare? är det nåt du har koll på??det skulle också vara bra om inte sörjan blev för finkornig det blir lätt så smått att det mer påminner om yngelfoder,det mesta hamnar i pumparna.Jag har som du kanske vet Mbunas.
      mbunas

      Kommentar

      • guineapig
        Användare
        • september 2003
        • 72

        #4
        jag har inte upplevt min mix som finkornig eller smulig som andra skriver. Jag brukar göra mindre mängd åt gången:

        mixa
        2 hg räkor
        1 hg torsk
        3 hg ärter
        1 dl vatten för att få en smidigare mix
        kör tills du känner att mixen är ljummen

        3/4 tsk askorbinsyra
        25 droppar multivitamin
        10 ml gelatin pulver löst i 1dl vatten sedan 30 sekunder i micron,
        i med gelatinet och mixa en stund till så att allt blandar sig och temperaturen ökar ytterligare.

        Jag tror att mixen i sig blir varmare eftersom jag kör en mindre mängd åt gången, då binder gelatinet bättre. Tillsammans med torsken upplever jag absolut ingen "smulighet", snarare tvärtom.

        skippa plastpåsiden och häll upp mixen i glassbunkar av plast istället, ca 1 cm tjockt. ställ in i kylen 3-4 timmar, skär/ritsa upp lagom bitar med en kniv och ställ sedan in frysen över natten. Sedan kan du bryta upp mixen i dina portionsbitar och lägga allt i samma burk. Det blir lite lättare att veta hur mycket man matar om alla bitar är ungefär lika stora, istället för att bryta loss bitar ur en hel kaka ur en plastpåse. Iallafall min egen lilla teori...man hittar sin egen modell efter ett tag, huvudsaken att fiskarna trivs. Sen kan man ha i pellets eller andra grönsakerom man vill variera.

        Jag är sugen på att testa med agaragar istället för gelatin,någon som har tips om det?

        Daniel Gullberg

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          Testa att frys in räkmixen i istärningsformar. Bara att knacka ut dem och de är i bra storlek sedan.
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Jag tycker att det fungerar riktigt bra att ha ned räkmixen i plastpåsar och sedan göra ett lagom stort rutmönster med en linjal. Man får perfekta bitar av detta och det är bara att bryta ned i påsen när det fryst.

            Jag föreslår Gelatin som bindemedel då det är det överlägset bästa bindemedel som jag använt (och jag har gjort många tester).

            Kommentar

            Arbetssätt...