filtrering/cirkulation i 100 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bromid
    Användare
    • december 2003
    • 117

    filtrering/cirkulation i 100 liters

    Funderade på om det räcker med ett 180l/h innefilter till ett 100 liters kar. Någon som har någonting att säga om det? Bra/Dåligt?

    Fiskbeståndet skall inte vara större än max 5 firrar i lagom storlek dock så är inte arten bestämd ännu.

    Andre
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #2
    Det låter för lite. Det dubbla som drar igenom vattnet genom något bra filtermaterial är nog mer lagom. Men så klart det är mycket beroende på vad du ska ha för fiskar i karet och om du ska ha växter eller ej.
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • Bromid
      Användare
      • december 2003
      • 117

      #3
      Hejsan.

      Hade tänkt mig någon mindre malawiciklid där jag förhoppningsvis skaffar mig 1:2 hanar och 3:4 honor. Så 6 fiskar som max.

      Växter kommer det inte innehålla då det gäller malawisar.

      andre

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • december 2002
        • 1339

        #4
        Tycker det låter som en dålig ide att hålla malawi i ett så pass litet kar som 100 liter. Kanske som yngelkar isåfall...
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Är böjd att hålla med Stelin här. 100L känns aningen för litet för fullvuxna Malawi även om det finns rekommendationer som säger att en speciell art kan vara i ett 100L.

          Det finns många andra ciklidarter som är intressanta att hålla i t ex ett 100L. Då tänker jag främst på de otroligt charmiga snäckskalslekande Tanganyikas.

          Jag har som filtrering (om vi skall återgå till huvudämnet) ett powerhead Aquaclear 301 bakom en filtermatta. Det är skapligt blås i denna för ett 100L. Billig är den också.

          Kommentar

          • Bromid
            Användare
            • december 2003
            • 117

            #6
            Ok.

            Då inhandlar vi en sådan pump eller så får det bli spottkar till Demasonisarna.

            Om jag mot förmodan väljer att införskaffa snäcklekare till 100 liters.

            Vilka är trevliga i ett 100 liters?
            Går det bra med samma vatten som Malawi?

            mvh

            Andre

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Tanganyika-arter och Malawi-arter skall ha liknande vattenförhållanden.

              Det finns många snäckskalslekare som kan fungera bra i ett 100L akvarium. En art som jag har personlig erfarenhet av är Lamprologus Ocellatus...en verklig charmör...jag bokstavligen älskade att kolla in dom och deras beteende. Tyvärr så gick dom tillsammans med Tropheus Duboisi/Kachese, Neolamprologus Brichardi (Prinsessan) och Julidochromis Regani Kipili vilket inte var så bra. Det blev krig om revir och det förlorade dessa "snäckisar".

              Det finns andra arter, kanske mer färggranna, som du kan prova. Skaffa minst 8st och minst 20 talet snäckor.

              När man räknar pumpkapacitet så brukar man ta akvariets liter * 4 för att se vad man bör ha för cirkulation. Ett 100L akvarium behöver då en pump med cirkulationskapacitet på 400L/h...Aquaclear har en maxkapacitet på 680L/h, men den är justerbar. Detta ger en bra cirkulation och dessa pumpar är i det närmaste tysta.

              Kommentar

              Arbetssätt...